ویتامین B و کاهش ریسک سکته
دکتر سیده آمنه مجد

ویتامین B و کاهش ریسک سکته

12 بهمن 1393

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، سکته علت عمده مرگ و میر در ایالات متحده می باشد و سالانه منجر به مرگ تقریباً 130000آمریکایی می شود. اگرچه وقوع سکته معمولاً به افراد بالای 65 سال مرتبط می شود اما مطالعه ای علمی بیان داشته است که امروزه افراد جوان در معرض ریسک بالاتری از سکته قرار دارند. مکمل های ویتامین B در موارد زیادی مفید محسوب می شوند از جمله استرس، اضطراب، افسردگی، دمانس، بیماری آلزایمر و بیماری قلبی. مطالعات قبلی یافته های متناقضی دررابطه با استفاده از مکمل های ویتامینB و سکته یا حمله قلبی بیان داشته اند. حتی برخی مطالعات اظهار داشته اند که مکمل یاری ممکن است ریسک این وقایع را افزایش دهد.
در همین راستا مطالعه ای که به تازگی در مجله Neurology به چاپ رسیده است نشان می دهد که مکمل های ویتامین B می توانند در کاهش ریسک سکته کمک کننده باشند .
به منظور تعیین نقش مکمل یاری ویتامین B در ریسک سکته، محققین مطالعه  14 تحقیق بالینی تصادفی شامل 54913 شرکت کننده را مورد آنالیز قرار دادند. تمام مطالعات استفاده مکمل های ویتامینB را یا با دارونما یا با دوزهای بسیار کم ویتامین مقایسه کردند. سپس تمامی شرکت کنندگان برای یک دوره 6 ماهه تحت پیگیری قرار گرفتند.
در طی این مدت 2471 گزارش سکته در طول تمام مطالعات گزارش شد. نتایج آنالیزها آشکار ساختند که شرکت کنندگانِ دریافت کننده مکمل های ویتامینB در مقایسه با افراد دریافت کننده دارونما یا دوزهای کم ویتامینB، 7%ریسک کمتری از سکته داشتند. به هرجهت یافته ها نشان دادند که دریافت مکمل های ویتامینB از شدت سکته یا ریسک مرگ نکاهید. همچنین محققین دریافتند که فرم مکمل فولات (ویتامینB9) عملاً اثر ویتامینB بر ریسک سکته را کاهش داده و ویتامینB12 نیز هیچ تاثیری بر ریسک سکته نداشت.
نکته عملی: متا-آنالیزهای مطالعه نشان می دهند که درمان پایین آوردنده هموسیستئین با مکمل دهی ویتامین B به طور معناداری موارد سکته را کاهش می دهد. لذا گنجاندن منابع غذایی این گروه ویتامینی در رژیم غذایی بیماران قلبی ضروری بوده و در شرایط خاص مکمل یای آن ها نیز ضرورت می یابد.
منبع:                                                                                            

et al. ” Neurology,2013  B. Lee Peterlin,

 

تعداد بازدید: 2509
کلمات کلیدی:  مرگ ومیر سکته 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha