ویتامین D و بهبود علائم کرون
پزشک شما

ویتامین D و بهبود علائم کرون

29 تیر 1392

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، مصرف مکمل ویتامین  D به افراد مبتلا به بیماری کرون کمک کرده و باعث غلبه بر خستگی و کاهش گرفتگی های عضلانی مرتبط با بیماری التهابی روده خواهد شد.
ویتامین D بیشتر با خستگی کمتر جسمی، روحی، عمومی و کیفیت بهتر زندگی و توانایی انجام فعالیت های روزمره  در ارتباط است.
در این مطالعه پژوهشگران به سرپرستی Raftery، 27 بیمار مبتلا به بیماری کرون رو به بهبود را مورد ارزیابی قرار دادند، حتی در دوره بهبودی نیز خستگی و کیفیت زندگی از مشکلات این افراد است. این بیماران به دو گروه تقسیم شده و  روزانه  از مکمل ویتامین D 2000 واحد و یا دارونما برای مدت 3 ماه استفاده کردند.
قبل و بعد از مطالعه  پژوهشگران قدرت عضله ای دست، خستگی و کیفیت زندگی و هم چنین سطح ویتامین  D خون این افراد را اندازه گیری کردند. معمولا در بیماران کرون عملکرد عضله ها با مشکل روبه رو می شود.
نتایج این مطالعه نشان داد افزایش سطح ویتامین D در خون افراد به ng/ml 30 یا بالاتربا بهبود عملکرد عضلات دست در ارتباط بود، هم چنین در گروه دریافت کننده مکمل ویتامین D سطح کیفیت زندگی که با استفاده از استانداردهای خاص اندازه گیری می شد، بهبود یافت.
علاوه بر رشد و استحکام استخوان ها، ویتامین D باعث بهبود عملکرد عصبی عضله ای و ایمنی شده هم چنین التهاب را کاهش  میدهد.کودکان و بزرگسالان 1 تا 70 ساله باید روزانه 600 واحد، و افراد مسن 800 واحد  ویتامین D دریافت کنند. ویتامین D در ماهی های چرب مثل سالمون و به مقدار کم در پنیر، زرده تخم مرغ و جگر یافت می شود.

منبع:

Digestive Disease Week meeting in Orlando, Fla, May 17, 2013

تعداد بازدید: 3153
کلمات کلیدی: ویتامین D کرون خستگی عضلات 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha