پوشش ظروف نچسب و افزایش خطر آرتریت در زنان
پزشک شما

پوشش ظروف نچسب و افزایش خطر آرتریت در زنان

16 اسفند 1391

یک مطالعه جدید نشان داده است مواد شیمیایی که برای تولید پوششش ظروف نچسب آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند می توانند سبب افزایش خطر بروز استئوآرتریت در زنان شوند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است قرار گرفتن در معرض یک نوع ترکیب شیمیایی به نام PFCs زنان را در معرض ابتلا به استئوآرتریت قرار میدهد. PFCsترکیبی است که در بیشتر ظروف آشپزی نچسب استفاده می شود. پژوهش های قبلی نشان داده اند که مواجهه با PFCs با خطر یائسگی زودرس، افزایش سطوح کلسترول بد در زنان و مردان و کاهش اثربخشی واکسیناسیون درکودکان همراه بوده است.
برای این مطالعه پژوهشگران به بررسی داده های حاصل از بیش از 4000 نفر مرد و زن 20 تا 84 ساله مبتلا به آرتریت پرداختند. نتایج نشان داد زنانی که بیشترین مواجهه با این ترکیبات شیمیایی را داشتند دو برابر بیشتر از سایرین درمعرض ابتلا به استئوآرتریت بودند، ارتباطی بین مواجهه با این ترکیبات و بروز آرتریت در مردان دیده نشد. هم چنین این اثر در میان زنان جوانتر 20 تا 49 ساله قوی تر از زنان مسن 50 تا 84 ساله بود.
ترکیبات PFC کاربردهای بسیار وسیعی در صنعت دارد، این ترکیبات شیمیایی  که به طور معمول در ظروف و ماهیتابه‌های نچسب و تفلون استفاده می‌شود در اثر پخت و پز، بویژه درصورت آسیب دیدن ظرف به غذا منتقل می‌شوند.
این پژوهشگران از اثرات PFC ها بر بروز بیماری استئوآرتریت ابراز شگفتی کرده اند.

منبع:

Sarah Uhl,et al “Association of Osteoarthritis with Perfluorooctanoate and Perfluorooctane Sulfonate in NHANES 2003–2008” Feb. 14, 2013, Environmental Health Perspectives

تعداد بازدید: 1945
کلمات کلیدی: چاقی اضافه وزن ویتامین D 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha