چگونه رژیم خود را در سفر نشکنیم؟
پزشک شما

چگونه رژیم خود را در سفر نشکنیم؟

2 مهر 1390

آیا منطقی است که در هنگام سفر با رژیم لاغری خود خداحافظی کنیم و زحمات چند هفته و یا چند ماهه خود را هدر دهیم؟ قطعاً اینطور نیست! برای شما این امکان وجود خواهد داشت که از تعطیلات و نیز غذاها لذت ببرید، اما با اضافه وزن به خانه بازنگردید.

راز این موضوع  در سه نکته نهفته است:

* عاقلانه و منطقی غذای خود را انتخاب نمایید.

* اصل اعتدال را در خوردن غذاها در نظر داشته باشید.

* فعالیت بدنی و ورزش را در هنگام سفر حتی الامکان افزایش دهید.

 

اگر می خواهید پس از سفر وزن بالایی نداشته و رژیم خود را نشکنید، به نکات ذیل توجه داشته باشید:

1- هر روز نهایتاً یک وعده ی غذایی تان را در رستوران بخورید.

صبحانه را می توانید طبق برنامه ی رژیم غذایی خود بخورید. اتفاقاً می توانید برای تهیه نان و لبنیات پیاده روی روزانه نیز داشته باشید. اگر دقت کنید خیلی از اوقات، شما وقتی از صبحانه هتل استفاده می کنید، مواد غذایی را می خورید که اشتهایی واقعی برای آنها ندارید و آن چنان برای شما لذت بخش نیست و فقط برای آن که در منوی غذایی ارائه شده، آن را می خورید! برای تنوع در صبحانه، از شیر و کورن فلکس های رژیمی نیز برای صبحانه می توانید استفاده نمایید. سعی کنید ناهار را وعده غذایی اصلی قرار داده و اگر به رستوران می روید، ناهار را از غذای رستوران استفاده نمایید. شب معمولاً از غذاهای حاضری و کم کالری استفاده نمایید.

2- در انتخاب نوشیدنی ها دقت نمایید.

خیلی از ما هنگام سفر علاوه بر خوردن فراوان غذاهای رستورانی و دریافت بیش از حد کالری، حجم بالایی از نوشابه های گازدار را نیز استفاده می کنیم. استفاده از آب معدنی، به ویژه اگر در آن آب یک عدد لیموترش را بچکانید، علاوه بر مهار تشنگی شما به ویژه در تابستان، از دریافت بیش از حد کالری نیز جلوگیری می نماید. اگر هم نوشابه استفاده کردید حتماً از نوع رژیمی باشد، البته این بدان معنا نیست که در نوشیدن نوشابه های رژیمی آزاد هستید، زیرا نوشابه های رژیمی اگرچه کم کالری هستند، ولی خود دلیلی برای افزایش وزن شما خواهند بود که در مقاله ی "قندهای رژیمی باعث لاغری می شوند؟" دلایل آن را توضیح دادم.

3- حجم وعده غذایی خود را کاهش دهید.

این منطقی و معمولاً امکان پذیر نخواهد بود که شما چشم خود را در سفر بر روی همه غذاهای لذیذ ببندید. اما این بدان معنا نیست که حجم بالای غذاهای رستورانی را برای هر وعده خود انتخاب نمایید.

شما می توانید بعضی اوقات برای خود فقط سوپ سفارش دهید و یا باقیمانده غذای کودک خود را که می خواهید از اسراف آن جلوگیری نمایید! استفاده کنید. البته بعضی از ما علاوه بر غذای خود که به طور کامل می خوریم، باقیمانده غذای کودک مان را نیز به بهانه عدم اسراف می خوریم.

توصیه دیگر آن است که شما می توانید غذای خود را با همسرتان به طور شریکی استفاده نمایید. اگر خجالت می کشید از این که یک غذا برای دو نفر سفارش دهید، می توانید هر کدام یک ظرف سفارش دهید و نیمی از هر ظرف را در یک ظرف یک بار مصرف جدا بریزید و برای وعده بعدی خود، در یخچال نگهداری نمایید. 

4- در هنگام رفتن به رستوران، به چند نکته ساده و مهم توجه کنید.

* غذای کبابی را به جای غذای سرخ شده سفارش دهید.

* به جای کباب کوبیده از کباب برگ یا چنجه یا جوجه کباب استفاده کنید.

* به جای سیب زمینی سرخ شده و نیز ذرت مکزیکی (که سس زیادی دارد)، سالاد و سبزیجات سفارش دهید.

* در هنگام سفارش سالاد، آن را بدون سُس سفارش دهید و یا از کارکنان رستوران بخواهید که سُس را برای شما سر میز بیاورند تا خود شما به میزان کم روی سالادتان بریزید.

* حتی الامکان از نان های سبوس دار استفاده کنید.

5- میان وعده های خود از میوه جات انتخاب نمایید.

به جای استفاده ازتنقلات پُرچرب و پُرکالری که معمولاً در هنگام سفر زیاد استفاده می شوند، از میوه های مختلف در طی روز استفاده نمایید. خیلی از ما در هنگام رانندگی و سفر، دائماً از تنقلاتی مانند کیک، چیپس و... استفاده می کنیم. اگر هنگام رانندگی، میوه همراه تان باشد، انتخاب سالم تری خواهید داشت.

6- رستوران سنتی را به رستوران فست فود ترجیح دهید.

خیلی از فرزندان ما، شاید فست فود را ترجیح دهند. واقعیت آن است که خود ما طی سال ها آنان را به این انتخاب تشویق کرده ایم. آمار نشان می دهد که مقدار کالری و چربی دریافتی در خیلی از غذاهای فست فود به مراتب بیش از غذاهای سنتی است. حجم یک عدد ساندویچ و یا یک عدد پیتزا نباید ما را در تخمین میزان انرژی و یا چربی موجود در آن گول بزند. علاوه بر آن که غذاهای فست فود به دلیل نحوه طبخ آنها که معمولا سرخ کرده اند، در کنترل اشتها ضعیف عمل می کنند، یعنی شما حجم قابل توجهی از فست فود را می خورید، ولی احساس سیری پیدا نمی کنید.

7- در انتخاب غذاهای خود ماهی را فراموش نکنید.

به ویژه اگر به استان های ساحلی سفر می کنید، ماهی را در انتخاب های غذایی خود قرار دهید. متاسفانه باید گفت که سرانه مصرف ماهی در کشور ما خیلی پایین است.

ماهی کبابی را به ماهی سرخ کرده ترجیح دهید. ماهی به سبب سرشار بودن از چربی های مفیدی مانند امگا 3، تامین کننده سلامت قلب و عروق شما خواهد بود. افراد چاق و بیماران قلبی باید از خوردن میگو پرهیز کنند، زیرا میگو حاوی کلسترول زیادی است، به ویژه اگر نوع سرخ شده آن را انتخاب نمایید.

8- مراقب پیش غذاها باشید.

خیلی از ما حجم زیادی از انرژی را قبل از غذای اصلی دریافت می نماییم. در نظر بگیرید برای شما قبل از غذای اصلی، نان داغ، ماست موسیر پرچرب، سالاد به همراه سُس فراوان و سوپ خامه را سر میز آورده اند و شما بدون توجه، به اندازه یک وعده غذایی را قبل از شروع غذای اصلی خواهید خورد. لذا از کارکنان رستوران بخواهید تا قبل از غذای اصلی برای شما چیزی به غیر از سالاد نیاورند.

9- در هنگام سفر وقت کافی برای ورزش و فعالیت بدنی خواهید داشت.

شاید شما تراکم کاری در ایام سال را بهانه ای برای عدم فعالیت بدنی و ورزش خود قرار دهید، ولی قطعاً در هنگام سفر این عذر از شما پذیرفته نیست. حال که شما در سفر می خواهید از غذاهای لذیذ استفاده کنید، حداقل مقداری از آن را با ورزش بسوزانید. علاوه بر آن که ورزش و فعالیت بدنی آرامش فکری شما را در سفر دوچندان خواهد کرد.

10- در هنگام مسافرت هدف غیر منطقی برای کاهش وزن خود قرار ندهید.

اولین هدف شما این باشد که طی سفر وزن تان افزایش نیابد. اگرچه در صورت رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن شما در طی دوران مسافرت امکان پذیر خواهد بود، ولی نباید در سفر بر خود سخت بگیرید، زیرا اگر موفق نشوید، باعث ناامیدی شما شده و بعد از سفر به طور کلی از رژیم دست می کشید!

 

 

تعداد بازدید: 2305

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha