کاهش ریسک ابتلا به سندرم متابولیک با مصرف ویتامین D
پزشک شما

کاهش ریسک ابتلا به سندرم متابولیک با مصرف ویتامین D

9 بهمن 1391

سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطرزای متابولیک می باشد که معمولا در یک فرد به طور همزمان بروز می کند. این عوامل خطرزا شامل، چاقی شکمی، فشار خون بالا، گلوکز بالای خون، افزایش غلظت تری گلیسیرید در خون و کاهش HDL می باشد. سندرم متابولیک حالتی خطرناک برای سلامتی به شمار می آید. در افراد مبتلا به این حالت احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های مرتبط با رسوب چربی در دیواره سرخرگها (آترواسکلروز) و بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های عروق محیطی وجود دارد .
از طرفی این فرضیه مطرح بوده است که دریافت ویتامین D کافی نقش کلیدی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی دارد.
در این رابطه محققین انجمن سلامت و اپیدمیولوژی دانشگاه مینسوتا مطالعه ای را طراحی نمودند.  نتایج این مطالعه اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است. در این مطالعه اطلاعات سلامت مربوط به 4727 فرد (مرد و زن، سیاه و سفید پوست) بررسی و رابطه بین مصرف ویتامین D خوراکی و مکمل درمانی با ویتامین D و میزان ابتلا به سندرم متابولیک در آنها ارزیابی شد.
نتایح بدست آمده از مطالعه فوق نشان داد که مصرف ویتامین D خوراکی و مکمل ویتامین D با میزان شیوع چاقی شکمی، افزایش قند خون، پایین بودن سطح HDL در طی 20 سال رابطه معکوس دارد.  جالب آن که این ارتباط معکوس پس از تعدیل عوامل تاثیرگذار مانند سن، جنس، تحصیلات و میزان انرژی دریافتی نیز همچنان وجود داشته است. .
نکته عملی: طی پیگیری های انجام شده در افراد جوان بالغ در طی 20 سال،  مصرف ویتامین D خوراکی به علاوه مکمل ویتامین D با بروز سندرم متابولیک رابطه معکوس داشته است. این یافته تایید کننده اهمیت و نیاز به ویتامین D است، لذا توصیه می شود غذاهای حاوی ویتامین  D و یا غنی شده با ویتامینD  مانند  ماهی و شیر بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، چرا که می توانند از بروز سندرم متابولیک در سالهای آتی عمر پیشگیری نماید.
منبع:

Am J Clin Nutr July 2012 vol. 96 no. 1 24-29

تعداد بازدید: 2282
کلمات کلیدی:  ویتامین D سندرم متابولیک 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha