کدام گیاهان به کاهش قند خون کمک می کنند؟
دکتر حمید رضا فرشچی

کدام گیاهان به کاهش قند خون کمک می کنند؟

13 خرداد 1396

تحقیقات نشان می دهد که گیاهان و مکمل ها می توانند با دیابت نوع 2 مقابله  کنند. برخی گیاهان که می توانند در کنار روش های رایج درمانی به کنترل علائم دیابت نوع 2 کمک کنند عبارتند از:

آلوئه ورا

آلوئه ورا نه تنها از پوست در مقابل آسیب ناشی از مواجهه با نور خورشید محافظت می کند بلکه در کاهش علائم دیابت نوع 2 نقش دارد. این میوه دارای خواص ضد دیابتی بوده و سبب کاهش قند خون شده و با تحریک تولید انسولین توسط پانکراس سبب افزایش میزان انسولین می شود.

آلوئه ورا حاوی حداقل 75 ترکیب فعال شامل ویتامین ها، آنزیم ها، مواد معدنی، آنتراکینون، مونوساکارید، پلی ساکارید، لیگنین، ساپونین، فیتواسترول و اسیدهای آمینه است. برخی از این ترکیبات در بهبود کنترل قند خون موثر هستند. همچنین این گیاه دارای مواد معدنی مانند کروم، منیزیم، منگنز و روی است. این عناصر با بهبود اثربخشی انسولین در متابولیسم گلوکز (قند) نقش دارند.

دارچین

مطالعات مختلف نشان داده اند که دارچین در افراد مبتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 در کنترل قند خون و فشارخون، افزایش حساسیت به انسولین، کنترل چربی های خون و افزایش سطوح آنتی اکسیدان ها نقش موثری دارد.

مطالعاتی که تاکنون اثر دارچین را بر دیابت بررسی کرده اند از مقادیر کم دارچین، معمولاً یک قاشق چایخوری یا کمتر استفاده کرده اند. شما می توانید دارچین را به عنوان طعم دهنده به رژیم غذایی سالم خود بیفزایید. توصیه می شود افراد مبتلا به بیماری کبدی از مصرف مقادیر زیاد دارچین خودداری کنند.

خار مریم

خار مریم به علت داشتن ماده ای به نام سیلی مارین که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. تحقیقات در این مورد امیدوار کننده بوده است اما لازم است قبل از توصیه به مصرف این گیاه یا عصاره آن برای مبتلایان به دیابت مطالعات بیشتری انجام شود.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله می تواند میزان قند خون را کاهش دهد. این دانه شامل فیبر و مواد شیمیایی است که می تواند سرعت هضم کربوهیدرات ها و قند را کاهش دهد. تخم شنبلیله می تواند از بروز دیابت نوع 2 پیشگیری کند یا ابتلا به آن را به تاخیر اندازد. به نظر می رسد تخم شنبلیله با افزایش میزان انسولین در بدن سبب کاهش قند خون می شود. تخم شنبلیله می تواند همراه غذا پخته شود، به آب گرم اضافه شود یا به صورت مکمل مصرف شود.

زنجبیل

زنجبیل معمولاً به منظور کمک به گوارش و کاهش التهاب استفاده می شود. اخیراً مشخص شده که این گیاه می تواند در کاهش علائم بیماری دیابت نیز مفید باشد. به طوریکه دریافت مکمل آن سبب کاهش قند خون شده و می تواند به کاهش مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. زنجبیل به شکل تازه، خشک، پودر و مکمل قابل استفاده است.

مصرف زنجبیل برای بیشتر افراد بی خطر است اما ممکن است علائم بازگشت اسید از معده به مری (ریفلاکس) را در برخی افراد تشدید کند.

نکته:

گیاهان دارویی نباید جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک در بیماران مبتلا به دیابت شوند. همچنین گیاهان و مکمل آن ها می توانند با داروهایی که به منظور کنترل دیابت برای بیمار تجویز شده تداخل کرده و اثرات کاهنده قند خون داروها را افزایش دهند. این امر می تواند سبب کاهش قند خون به سطوح خطرناک شده و خطر سایر عوارض دیابت را افزایش دهد. بنابراین در صورتی که تمایل به استفاده از این گیاهان را دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

تعداد بازدید: 1808

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha