کشف فرمول تشخیص خطرچاقی در بدو تولد
پزشک شما

کشف فرمول تشخیص خطرچاقی در بدو تولد

27 آذر 1391

بر اساس نتایج یک مطالعه، یک فرمول جدید به عنوان ابزاری برای پیش بینی چاقی دوران کودکی از زمان نوزادی کشف شده است.
تیم پژوهشی دانشگاه سلطنتی لندن با هدف پیشگیری از چاقی، فرمول جدیدی به منظور اندازه گیری میزان خطر چاقی در بدو تولد ایجاد کرده است. چاقی یک بیماری همه گیر جهانی است و چاقی دوران کودکی می تواند به مشکلات سلامتی بسیاری مانند بیماری های قلبی و دیابت و مشکلات مادام العمر دیگری منجر شود.
پژوهشگران ابتدا بیش از 4000 کودک فنلاندی متولد شده در سال 1986 و سپس آنالیز داده های مشابه  یک گروه از کودکان ایتالیایی(بیش از 1500 نفر) و آمریکایی (بیش تز 1000 نفر) را بررسی کردند. آنها در ابتدا  به بررسی این موضوع پرداختند که آیا با استفاده از پروفایل ژنتیکی افراد خطر بروز چاقی قابل پیش بینی است یا خیر، اما با این روش موفق به پیش بینی های دقیقی نشدند، در عوض این پژوهشگران کشف کردند که با استفاده از اطلاعات غیرژنتیکی به راحتی در دسترس در زمان تولد می توان خطر بروز چاقی در آینده را پیش بینی کرد. این فرمول، که به شکل یک ماشین حساب آنلاین در دسترس است (http://files-good.ibl.fr/childhood-obesity ) ، خطر چاقی کودک را بر اساس نمایه توده بدنی پدر و مادر، افزایش وزن بارداری مادران، وزن هنگام تولد و شاخص های رفتاری و اجتماعی تخمین میزند.
سرپرست نویسندگان این مطالعه در مورد نتایج این بررسی خاطر نشان کرده است، این معادله بر اساس اطلاعات هر فرد و در بدو تولد قابل دستیابی است و می تواند تا 80% پیش بینی کننده چاقی دوران کودکی باشد.

منبع:

Anita Morandi  et al "Estimation of Newborn Risk for Child or Adolescent Obesity: Lessons from Longitudinal Birth Cohorts", PLoS ONE, November 2012

تعداد بازدید: 2129

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha