کمبود ویتامین D به مغز شما آسیب میزند
پزشک شما

کمبود ویتامین D به مغز شما آسیب میزند

15 بهمن 1392

ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان ها ایفا می کند، نتایج یک مطالعه جدید در دانشگاه ایالت کنتاکی نشان میدهد کمبود این ویتامین در بدن باعث آسیب به مغز و سایر ارگان ها خواهد شد.
این مطالعه که برروی موش ها انجام شد نشان داد  زمانی که موش های میانسال با یک رژیم غذایی حاوی مقادیر کم ویتامین D برای چند ماه تغذیه می شوند، آسیب های مغزی رادیکال های آزاد در آنها افزایش میابد. هم چنین در انجام تست های حافظه و یادگیری ضعیف تر عمل می کنند.
کمبود ویتامین D به خصوص در سنین میانسالی شایع می باشد. این مطالعه نشان داد که چگونه کمبود ویتامین D در میانسالی تا پیری بر وضعیت اکسیداتیو در مغز اثر می گذارد. مقادیر کافی ویتامین D به منظور پیشگیری از آسیب رادیکال های آزاد در مغز و در نتیجه پیامدهای متعاقب آن، ضروری می باشد.
در مطالعات قبل نشان داده شده بود که کمبود ویتامین D با بیماری آلزایمر، برخی سرطان ها و بیماری قلبی در ارتباط می باشد.
پروفسور Butterfield توصیه کرده است 15-10 دقیقه  قرارگیری در معرض اشعه خورشید به طور روزانه برای اطمینان از تامین سطوح کافی ویتامین D مناسب مس باشد.

عنوان:

Source: Jeriel T.R. Keeneya, et al “Dietary vitamin D deficiency in rats from middle to old age leads to elevated tyrosine nitration and proteomics changes in levels of key proteins in brain: Implications for low vitamin D-dependent age-related cognitive decline” Free Radical Biology and Medicine, 2 December 2013.
 

تعداد بازدید: 2342

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha