کودکان مبتلا به بیش فعالی و اختلال در الگوهای غذا خوردن
پزشک شما

کودکان مبتلا به بیش فعالی و اختلال در الگوهای غذا خوردن

22 آبان 1394

بر اساس مطالعه جدیدی که اخیراً در ژورنال بین المللی اختلالات خوردن به چاپ رسیده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی بیش از کودکان دیگر ممکن است به سندرم عدم کنترل در خوردن مبتلا شوند. یافته ها نشان می دهند که چندین عامل می توانند چنین مکانیسم بیولوژیکی را بوجود آورند.
بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی (ADHD) در هنگام مصرف داروهای محرک جهت درمان بیماری خود تا حدودی دچار افزایش وزن می شوند، از اینرو کارشناسان به این نکته پی برده اند که ممکن است ارتباط مستقیمی بین اختلال بیش فعالی (ADHD) و اضافه وزن و چاقی در این کودکان  وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که این اختلال در بسیاری از بزرگسالان نیز دیده شده است.
بر طبق گزارشی که در سال 2011 ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اعلام کردند ، حدود 11 درصد (6.4 میلیون) از کودکان در ایالات متحده در سنین 17_ 4  سال به ADHD مبتلا بوده اند. اختلالات رفتاری شایع در این کودکان رفتارهای ناگهانی  و مشکلات مربوط به توجهات در این بیماران بوده است.
کارشناسان همچنین معتقدند که علت افزایش وزن  در برخی از کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است ناشی از  ارتباط میان رفتارهای  تکانشگری  این بیماران و از دست دادن کنترل در غذا خوردن باشد. از اینرو دانشمندان در صدد بر آمدند که به بررسی وجود این ارتباط در 79 کودک مبتلا به بیش فعالی در محدوده سنی 14_ 8 سال بپردازند.
هر یک از کودکان شرکت کننده  از طریق تعدادی آزمون، مصاحبه و گزارش والدین، به منظور تشخیص اختلال بیش فعالی ADHD و سندرم عدم کنترل در خوردن (LOC-ES) مورد بررسی قرار گرفتند.  برخی آزمون های اعصاب نیز جهت اندازه گیری میزان کنترل آنها در هنگام تنش ها ی روحی و روانی صورت گرفت.
محققان دریافتند که کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با کودکان سالم، 12برابر  بیشتر احتمال دارد که به اختلال عدم کنترل در خوردن LOC-ES مبتلا شوند. همچنین کودکانی که اضافه وزن داشتند و به LOC-ES مبتلا بودند نیز، 7 برابر بیشتر ممکن بود به ADHD مبتلا شوند ولی این نکته در مقایسه با کودکان چاق  که LOC-ES نداشتند صدق نمی کرد.
کودکانی که مبتلا به هردو  اختلال ADHD و LOC-ES هستند ممکن است توسط فرم شدیدتری از ADHD که شامل سطوح بالاتر از تکانشگری هاست  و الگوهای غذا خوردن را  بشدت تحت تاثیر قرار  می دهد قرار گیرند. از دلایل دیگر در این اختلالات  نیز می توان به استعداد ژنتیکی اشاره کرد.
نکته عملی: یافته های محققان حاکی از آنست که ارتباط مستقیمی میان اختلال بیش فعالی ADHD در کودکان و سندرم عدم کنترل در خوردن  LOC-ES وجود دارد که این امر می تواند در  ابتلاء به چاقی و اضافه وزن این کودکان در آینده تاثیر گذار باشد. از اینرو پزشکان معتقدند که استراتژی های درمانی جدید و همچنین مطالعات بیشتر  در این زمینه می تواند در پیشگیری و درمان این قبیل اختلالات مفید واقع گردد.

منبع:


Shauna P. Reinblatt et all “Pediatric loss of control eating syndrome: Association with attention-deficit/hyperactivity disorder and impulsivity “  International Journal of Eating Disorders, doi: 10.1002/eat.224
 

تعداد بازدید: 2239

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha