آرسنیک خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.
پزشک شما

آرسنیک خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

17 فروردین 1397

آرسنیک به طور طبیعی به میزان زیادی در آب‌های زیرزمینی بسیاری از کشورها یافت می‌شود. آرسنیک بر روی سلامت عمومی اثرگذار است. این اثرات در جمعیت‌هایی که آب آلوده با آرسنیک را به مدت طولانی می‌نوشند مشاهده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن آب آلوده با آرسنیک سبب سرطان پوست، ریه، مثانه و کلیه و نیز بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود. 
یک بررسی جدید نیز نشان داد میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه، مثانه و کلیه حدود 10 سال بعد از مواجهه با میزان بالای آرسنیک شروع به افزایش می‌کند. میزان مرگ و میر ناشی از انواع سرطان تا 40 سال بعد از مواجهه با مقادیر بالای آرسنیک بالا بود. این یافته هم در زنان و هم در مردان مشاهده شد.
فاصله طولانی بین مواجهه با آرسنیک با بروز سرطان بدین معنا است که احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آرسنیک تا سال‌ها پس از مواجهه با آرسنیک وجود دارد. بنابراین مداخلات دراز مدتی به منظور کاهش مرگ و میر و بیماری بعد از مواجهه با آرسنیک می‌تواند انجام شود. این مداخلات عبارتند از: غربالگری بیماری، کاهش مواجهه با سایر مواد مضر، برنامه‌ریزی برای خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش آگاهی عمومی در مورد اثرات آرسنیک بر سلامتی.
منبع:

Allan H. Smith et al. JNCI: Journal of the National Cancer Institute 2017.
 

تعداد بازدید: 1289
کلمات کلیدی: سرطان مرگ آرسنیک 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha