آیا خوردن یک عدد سیب در روز می تواند با چاقی مبارزه کند؟
پزشک شما

آیا خوردن یک عدد سیب در روز می تواند با چاقی مبارزه کند؟

9 تیر 1394

همانطور که می دانیم سیب دارای خواص درمانی بسیاری است، مطالعات  دانشگاه دولتی واشنگتن آمریکا حاکی از آن است که مصرف حداقل یک سیب در روز می تواند مانع از چاقی افراد شده و مانند مصرف استاتین، عامل مفیدی در جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی واقع شود. همچنین طبق مطالعه ای در سال 2011 نیز محققان  ادعا کردند که سیب  و گلابی ممکن است خطر سکته مغزی را بیش از 50٪ کاهش دهند.
اما تاکنون مطالعات اندکی در خصوص چگونگی تأثیر ترکیبات موجود در سیب که در طول هضم غذا نیز جذب نمی شوند،  مانند پلی فنول ها (یک نوع آنتی اکسیدان)  و فیبر رژیمی موجود در آن، بر فلور طبیعی روده که منتهی به افزایش ایمنی بدن  و ثابت نگه داشتن وزن می گردند صورت گرفته است.
بر اساس مطالعه ای که اخیراً در ژورنال Food Chemistry به چاپ رسیده است، محققان هفت گونه مختلف سیب را مورد بررسی قرار دادند و شاهد تاثیرات شگرف آن بر فلور طبیعی روده و بهبود امر چاقی بوده اند.
سیب حاوی فیبر و پلی فنول فراوان و میزان اندکی کربوهیدرات است، ترکیبات تشکیل دهنده سیب پس از جویدن  و قرار گرفتن در معرض اسید معده و آنزیم های گوارشی، صدمه ندیده و هنگامی که به روده بزرگ می رسد توسط باکتری ها ی موجود در روده  بزرگ تخمیر و تولید اسید بوتیریک می کنند و این فعل و انفعالات شیمیایی به باکتری های مفید روده کمک می کند و همین امر سبب می شود تا افراد پس از استفاده از آن احساس پری معده کرده و از مصرف غذا اجتناب کنند.
طبق آمار موجود در حدود 34.9٪ از بزرگسالان آمریکایی چاق هستند و در معرض خطرابتلاء  به بیماریهای مرتبط با چاقی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و حتی سرطان می باشند. از اینرو محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا بر این باورند که این یافته ها می تواند بعنوان استراتژی های کاربردی جهت جلوگیری از چاقی و اختلالات مرتبط با آن بسیار موثر واقع گردد.
نتایج حاکی از این مطالعه بر این اساس اند که عدم تعادل باکتری های روده توسط غذایی که می خوریم ایجاد می گردد و این امر می تواند باعث التهابات  مزمن  شده و در نهایت منجر به دیابت و سایر بیماری ها گردد و دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که  برقراری مجدد توازن باکتری های روده از طریق مصرف سیب امکان پذیر بوده  و خوردن یک عدد سیب در روز علاوه بر این که این التهابات را کاهش می دهد، عامل خوبی برای مهار اشتهای افراد است و می تواند در پیشگیری از ابتلاء به چاقی تاثیر شگرفی داشته باشد.

منبع:

Giuliana Noratto et all “Assessing non-digestible compounds in apple cultivars and their potential as modulators of obese faecal microbiota in vitro” Food Chemistry. 2014
 

تعداد بازدید: 2868

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha