اثربخشی جراحی بای پس در نوجوانان مبتلا به چاقی مفرط
پزشک شما

اثربخشی جراحی بای پس در نوجوانان مبتلا به چاقی مفرط

7 اردیبهشت 1396

چاقی مفرط به نمایه توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر اطلاق شده و در 6/4 میلیون کودک و نوجوان آمریکایی مشاهده می شود. چاقی سبب بیماری، کاهش کیفیت زندگی و کاهش طول عمر می شود. با وجود اینکه سالانه هزاران نوجوان تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند اما تاکنون، میزان موفقیت این روش در نوجوانان نامشخص بوده است. در دو مطالعه که به تازگی به بررسی این موضوع پرداخته مشخص شد که جراحی بای پس معده به طور چشمگیر سبب کاهش وزن نوجوانان شده و به این افراد طی 5 سال پیگیری به حفظ وزن کاهش یافته، کمک کرده است. با این حال، جراحی با کمبود ویتامین D و ویتامین B12 و کم خونی خفیف همراه بود و افرادی که تحت جراحی بای پس قرار گرفته بودند نیازمند راهکارهایی جهت مقابله با عوارض بودند. همچنین بااینکه جراحی منجر به کاهش چشمگیر وزن و BMI شد اما همچنان بسیاری از نوجوانان به چاقی مبتلا بودند. این امر نشان می دهد که جراحی بای پس معده باید با تغییر شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش همراه باشد. 
در مطالعه اول 58 نوجوان آمریکایی که در محدوده سنی 13 تا 21 سال قرار داشتند و به چاقی مفرط مبتلا بودند و سابقه جراحی بای پس داشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه BMI قبل از جراحی از 59 به 36 یک سال بعد از جراحی کاهش یافت. 
در مطالعه دوم 81 نوجوان چاق (میانگین BMI، 45 بود) و 81 فرد بالغ (میانگین BMI، 43 بود) که جراحی بای پس انجام داده بودند و 80 نوجوان که جراحی انجام نداده بودند، بررسی شدند. بعد از 5 سال پیگیری، در نوجوانان و بالغینی که سابقه جراحی داشتند، BMI کاهش یافت اما در نوجوانی که جراحی انجام نداده بودند، BMI افزایش یافته بود.
منابع:


  Long-term outcomes of bariatric surgery in adolescents with severe obesity (FABS-5 ): a prospective follow-up analysis. The Lancet Diabetes & Endocrinology, 2017.
   Laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass in adolescents with severe obesity (AMOS): a prospective, 5-year, Swedish nationwide study. The Lancet Diabetes & Endocrinology, 2017.
 

تعداد بازدید: 1593

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha