ارتباط میکروبیوم روده با بروز عفونت در کودکان
پزشک شما

ارتباط میکروبیوم روده با بروز عفونت در کودکان

1 بهمن 1396

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله PLOS Pathogens نشان می‌دهد در کودکانی که تنوع گونه‌های میکروبی موجود در روده کمتر است احتمال ابتلا به عفونت شدید انگلی ناشی از اِنتامیبا هیستولیتیکا (E. histolytica) بیشتر است.
E. histolytica نوعی آمیب است که از طریق غذا، آب یا دست‌های آلوده به مدفوع منتقل می‌شود. برخی افراد مبتلا به این عفونت هیچ علائمی ندارند، اما برخی دیگر علائمی با شدت‌های مختلف، از درد شکمی ملایم تا بیماری تهدیدکننده حیات، را تجربه می‌کنند. عواملی که بر شدت علائم موثرند ناشناخته هستند اما به نظر می‌رسد که میکروبیوم روده در بروز آن نقش داشته باشد.
نتایج مطالعه فوق نشان داد در کودکانی که به التهاب روده بزرگ که ناشی از E. histolytica است مبتلا هستند، تنوع باکتری‌های موجود در نمونه مدفوع نسبت به کودکانی که به عفونت بدون علامت مبتلا هستند، کمتر است. 
تحقیقات تکمیلی که بر روی موش انجام شد نشان داد اختلال در میکروبیوم روده تولید پروتئینی به نام اینترلوکین 25 را کاهش می‌دهد. این پروتئین به  عملکرد سد مخاطی روده که به عنوان اولین خط دفاعی در مقابل عفونت عمل می‌کند، کمک می‌کند.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که اختلال در میکروبیوم روده سبب افزایش شدت عفونت E. histolytica می‌شود، اما محققان معتقدند در این زمینه نیاز به انجام مطالعات بیشتر وجود دارد.
منبع:

Koji Watanabe et al. PLOS Pathogens 2017
 

تعداد بازدید: 1417

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha