ارتباط چاقی با استرس کودکان
پزشک شما

ارتباط چاقی با استرس کودکان

7 بهمن 1392

استرس به چند طریق می تواند باعث چاقی شود. در استرس هورمون هایی از بدن آزاد می شود که می تواند عملکرد داخلی بدن را تغییر دهد. در این حالت بدن جنبه دفاعی می گیرد. در نتیجه تغییراتی در متابولیسم، جریان خون و تولید انرژی روی می دهد. در این زمان با پایین آمدن سطح کورتیزول، متابولیسم بدن کند شده و باعث اضافه وزن می شود. همچنین بسیاری از افراد در استرس اشتهای زیادی به غذا های چرب، شیرین و یا پر نمک پیدا می کنند که سبب چاقی می شود. نتایج مطالعات قبلی نشان می دهد که چاقی کودکان را می توان با پاسخ بیولوژیکی به یک عامل استرس زا تعیین نمود.

هدف از انجام این مطالعه آموزش مدیریت استرس در کودکان جهت ارتقاء سطح سلامت و کاهش خطرات ناشی از استرس می باشد که در این بررسی مححقان میزان جواب به استرس را در 43 کودک 5 الی 9 ساله که به همراه والدینشان در این مطالعه شرکت کرده بودند طی دو مرحله مقدماتی 5 دقیقه ای و نیز مرحله در برابر عامل السترس قرار گرفتن 10 دقیقه ای اندازه گیری کردند که در این مدت از کودکان خواسته شد که سخنرانی کنند و  سوالات ریاضی پرسیده شد و میزان جواب به استرس آنها از روی میزان ترشح کورتیزول بزاق  قبل و بعد از آزمون اندازه گیری شد. پس از آن از کودکان در مورد میزان گرسنگی سوال شد و سپس  به آنها پیشنهاد شد بین خوردن 10 نوع غذای سبک و انواع مختلف اسباب بازی ها و فعالیت ها یکی را انتخاب نمایند.

به طور متوسط ​​کودکان 250 کیلوکالری مواد غذایی را استفاده نمودند که برخی مقادیر کمتر (20 کیلوکالری) و دیگران مقادیر خیلی بالاتر (700 کیلوکالری) مصرف کرده بودند. محققان متوجه شدند در این شرایط افزایش بیش از حد میزان ترشح کورتیزول، سبب دریافت کالری بیشتری در کودکان می شود که این میزان در کودکان بزرگتر یعنی  8 الی 11 ساله بسیار بالا بود.

نکته عملی:  این مطالعه نشان می دهد که کودکانی که دارای پاسخ شدیدتر به همراه ترشح بیشتر کورتیزول به عوامل استرس زا هستند در معرض خطر اضافه وزن یا چاقی هستند. بنابراین لازم است با آموزش صحیح مدیریت استرس و مهیا ساختن شرایط سالم زندگی از گسترش چاقی در کودکان جلوگیری شود.

منبع:

ANI (journal Appetite) – Sat 16 Feb, 2013

تعداد بازدید: 2842
کلمات کلیدی: استرس چاقی کورتیزول 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha