ارتباط کمبود ویتامین D با سرطان پروستات پیشرونده
پزشک شما

ارتباط کمبود ویتامین D با سرطان پروستات پیشرونده

15 تیر 1395

در ایالات متحده سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در میان مردان است. بر اساس گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) در بیشتر موارد سرطان پروستات به آرامی پیشرفت می کند. آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ممکن است وجود بیماری در پروستات را نشان دهد اما ممکن است میزان این آنتی ژن به دلایل دیگری نیز افزایش یابد.
در گذشته محققان ارتباط بین کمبود ویتامین D و سرطان پروستات پیشرونده را مشاهده کرده بودند اما این مطالعات بر اساس نمونه خون هایی بود که درست قبل از درمان از بیماران گرفته شده بود. در یک مطالعه جدید ارتباط بین ویتامین D در نمونه خون هایی که دو ماه قبل از جراحی برداشتن پروستات از افراد گرفته شده بود با پیشرفت بیماری در زمان جراحی ارزیابی شد.
این ارتباط ممکن است برخی تفاوت های مشاهده شده در سرطان پروستات در گروه های مختلف مردان (به عنوان مثال مردان سیاه پوست) را توضیح دهد. در ارزیابی های گذشته مشخص شده بود که احتمال کمبود ویتامین D در مردان سیاه پوست که زیاد در مقابل نور خورشید قرار نمی گیرند نسبت به مردان سفیدپوست 5/1 برابر بیشتر است.
در این مطالعه جدید اطلاعات 1760 مرد در منطقه شیکاگو مورد بررسی قرار گرفت. محققان از میان این افراد 190 مرد با میانگین سنی 64 سال را که از سال 2009 تا 2014 تحت عمل جراحی برداشتن پروستات قرار گرفته بودند ارزیابی کردند. پس از جراحی مشخص شد که 87 نفر آن ها به سرطان پروستات پیشرونده مبتلا هستند. سرطان پروستات پیشرونده به معنی مهاجرت سلول های تومور به بیرون از ناحیه پروستات است. همچنین این اصطلاح توسط امتیاز گلیسون بالا تعریف شده و نشان می دهد که بافت تومور با بافت طبیعی بسیار تفاوت داشته و بیشتر  احتمال دارد که تومور گسترش یابد. تومورهای پروستات با امتیاز گلیسون پایین بافت بسیار مشابه با بافت طبیعی دارند.
سطوح طبیعی ویتامین D باید بیشتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر باشد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرونده میانگین سطوح ویتامین D 7/22 نانوگرم در میلی لیتر بود. در مردانی که به سرطان پروستات پیشرونده مبتلا نبودند میانگین ویتامین D، 27 نانوگرم در میلی لیتر بود.
نکته عملی: در مردان با پوست تیره، دریافت کم ویتامین D یا مردانی که به میزان کم در مقابل نور خورشید قرار می گیرند، هنگامی که میزان PSA آن ها افزایش یافته یا به سرطان پروستات مبتلا هستند، باید از نظر کمبود ویتامین D بررسی شده و در صورت لزوم مکمل دریافت کنند.
منبع:


Yaw A. Nyame et al. "Associations Between Serum Vitamin D and Adverse Pathology in Men Undergoing Radical Prostatectomy" Journal of Clinical Oncology, 2016.
 

تعداد بازدید: 2077

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha