از مصرف همزمان شیر و داروی لووتیروکسین بپرهیزید.
پزشک شما

از مصرف همزمان شیر و داروی لووتیروکسین بپرهیزید.

11 شهریور 1396

اخیراً مشخص شده دریافت همزمان داروی خوراکی هورمون تیروئید (لووتیروکسین) با شیر گاو به طور قابل توجه توانایی بدن را برای جذب این دارو کاهش می دهد. این یافته نتایج مطالعات گذشته که نشان داده اند مکمل های کلسیم می توانند با جذب لووتیروکسین تداخل کنند را تائید می کند. کاهش جذب دارو بدین معنی است که ممکن است بیمار دوز مناسب دارو را دریافت نکند.
لووتیروکسین برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید و به منظور جایگزین کردن هورمون طبیعی تیروئید یعنی تیروکسین (T4) و یا در مبتلایان به سرطان تیروئید برای سرکوب هورمون تحریک کننده غده تیروئید تجویز می شود.
محققان 10 فرد بالغ که در ابتدای مطالعه به بیماری تیروئید مبتلا نبودند را مورد مطالعه قرار دادند. یک بار شرکت کنندگان 1000 میکروگرم داروی لووتیروکسین را به تنهایی و بار دیگر همین میزان دارو را همراه با 240 سی سی شیر حاوی 2 درصد چربی دریافت کردند. قبل و سپس 1، 2، 4 و 6 ساعت پس از دریافت دارو میزان هورمون T4 خون افراد اندازه گیری شد. در کسانی که همراه با لووتیروکسین شیر خورده بودند میزان T4 کمتر بود. 
شرکت های تولید کننده لووتیروکسین توصیه می کنند که این دارو ترجیحاً با معده خالی و 60-30 دقیقه قبل از مصرف غذا یا دریافت سایر داروها و مکمل های ویتامین مصرف شود. نتایج این مطالعه نیز نشان می دهد بیماران باید از مصرف همزمان شیر با لووتیروکسین خودداری نمایند.
منبع:


Presented Sunday at ENDO 2017, the Endocrine Society's 99th annual meeting in Orlando, Fla. 2017.
 

تعداد بازدید: 4195

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha