امگا 3 از تولد نوزادان نارس پیشگیری می کند
پزشک شما

امگا 3 از تولد نوزادان نارس پیشگیری می کند

20 فروردین 1392

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید مصرف مکمل امگا 3 به نام دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در زنان باردار احتمال تولد نوزادان نارس را کاهش میدهد. بر اساس این شواهد مصرف مکمل امگا 3  بارداری را طولانی تر می کند که به معنای زمان بیشتر برای رشد نوزاد قبل از تولد می باشد.
دکتر Susan Carlson سرپرست این مطالعه و همکارانش 350  زن در هفته های 8 تا 20 بارداری را مورد بررسی قرار دادند. نیمی از شرکت کننده  ها 3 بار در روز کپسول 200 میلی گرمی  DHA  تا زمان تولد فرزندشان مصرف کردند.  نیمی دیگر از دارونما های حاوی روغن ذرت و سویا استفاده می کردند.
بررسی نتایج نشان داد که گروه مصرف کننده مکمل امگا 3  نوزادان بزرگتر و سنگین تری داشته و طول دوره بارداری آنها 3 روز بیشتر بود. تعداد تولد های پیش از موعد و نوزاد نارس در گروه دریافت کننده دارونما بیشتر بود.
به طور معمول دوره کامل حاملگی 39 هفته است و نوزادانی که بیش از 5 هفته زودتر متولد شوند در معرض خطر مشکلات جدی سلامتی می باشند.
DHA یکی از اسیدهای چرب ضروری است که برای رشد مغز و چشم ضروری بوده و از آنجا که در بدن ساخته نمی شود باید از طریق مصرف ماهی های  آب سرد تامین گردد. بسیاری از زنان باردار به دلیل جیوه از مصرف ماهی خودداری می کنند که با این کار خود را از بسیاری مواد مغذی محروم می سازند، متخصصان توصیه می کنند زنان باردار مصرف 2 بار در هفته ماهی را در برنامه خود بگنجانند و تنها از مصرف ماهی های حاوی جیوه بالا مثل اره ماهی و ماهی خال مخالی خودداری کنند.

منبع:

Susan E Carlson, et al “DHA supplementation and pregnancy outcomes1,2,3” Am J Clin Nutr April 2013

تعداد بازدید: 3520
کلمات کلیدی: بارداری ماهی امگا 3 نوزاد نارس 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha