بهبود باروری با مکمل یاری ویتامین D
پزشک شما

بهبود باروری با مکمل یاری ویتامین D

16 مرداد 1396

مطالعات جدید نشان می دهند سطوح پایین ویتامین D بر روی سطوح هورمون تستوسترون در مردان تاثیر گذاشته و مصرف مکمل ویتامین D  می تواند به بهبود باروری در هر دو جنس کمک نماید.
ویتامینD، هورمونی که در بدن از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید شده یا از غذاهایی مانند ماهی های چرب و زرده تخم مرغ به دست می آید، به بدن در کنترل سطوح کلسیم و فسفات کمک می کند. مطالعات پیشین میزان ویتامین D خون را با طیف وسیعی از بیماری ها اعم از بیماری های قلبی - عروقی و سرطان مرتبط دانسته اند. حدود 80 درصد اروپایی ها ویتامینD پایینی دارند. ازآنجایی که این کمبود با شیوه زندگی ناسالم و بی تحرکی همراه است، سطوح پایین ویتامین D با چاقی در ارتباط می باشد. در حین اینکه چاقی افزایش می یابد، سطوح ویتامین D در حال کاهش می باشد.
نتایج تحقیقات حاکی از آن است ویتامین D بسیاری از جنبه های باروری را در هر دو جنس تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله تولید و بلوغ اسپرم در مردان، بلوغ سلول تخمک و دیواره رحم در زنان و تولید هورمون های جنسی در هر دو جنس. میزان ویتامینD با نتیجه لقاح آزمایشگاهی (IVF)، برخی از ویژگی های سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و اندومتریوز در زنان مرتبط است. در مردان، سطوح ویتامین D با کیفیت منی و سطح هورمون های مردانه در مردان بارور و نابارور در ارتباط می باشد.
نکته عملی: مکمل یاری با ویتامین D یک گزینه درمانی ایمن و مقرون به صرفه در PCOS بوده و ممکن است به زوج هایی که می خواهند بچه دار شوند، کمک نماید.
منبع:


Presented at the European Congress of Endocrinology (ECE) in Lisbon, 2017.
 

تعداد بازدید: 1685

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha