تاثیر ماده شیمیایی BBP بر ذخایر چربی بدن جنین
پزشک شما

تاثیر ماده شیمیایی BBP بر ذخایر چربی بدن جنین

12 مرداد 1395

چاقی برای سال ها یک مشکل بسیار ساده تصور می شد که با رژیم غذایی و عدم تحرک مرتبط است. اما امروزه مشخص شده که عوامل محیطی با اثر بر روی بیان ژن ها می توانند بر بروز چاقی نقش داشته باشند. بنزیل بوتیل فتالات (BBP) یک ماده شیمیایی است که در فرآیند تولید مواد غذایی استفاده می شود و بر اساس نتایج یک مطالعه می تواند سبب افزایش چربی بدن حتی قبل از تولد شود.
 BBP بخشی از یک خانواده مواد شیمیایی به نام فتالات است که به منظور تولید پلاستیک نرم مورد استفاده قرار می گیرد. BBP در بسیاری از محصولات مصرفی مانند فرش و کفپوش استفاده می شود اما اولین مواجهه انسان با آن از طریق مصرف مواد غذایی است. مواد غذایی در صورت نفوذ BBP به داخل  آن، آلوده می شوند. وجود BBP در تمام اسباب بازی های تولید شده یا وارد شده به اتحادیه اروپا ممنوع است. همچنین اتحادیه اروپا استفاده از BBP را در لاک ناخن ممنوع کرده است زیرا این ماده شیمیایی سرطان زا بوده و می تواند سبب جهش ژن ها شود.
در این مطالعه که از سلول های بنیادی حیوانی استفاده شد مشخص شد در سلول هایی که در معرض مقادیر بالای BBP قرار داشتند در مقایسه با گروه کنترل میزان آدیپوژنز (فرآیندی که طی آن سلول های چربی تولید می شوند) 5 برابر بیشتر است. سلول های بنیادی سلول های تمایز نیافته ای هستند که می توانند به سلول های تخصصی مختلف  تبدیل شوند. بنابراین تغییر سلول های بنیادی نه تنها می توانند بزرگسالانی را که در معرض BBP قرار دارند تحت تاثیر قرار دهد بلکه می تواند بر جنین در حال رشد نیز اثر گذارد.

منبع :


Benzyl butyl phthalate induces epigenetic stress to enhance adipogenesis in mesenchymal stem cells. Molecular and Cellular Endocrinology, 2016
 

تعداد بازدید: 1999

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha