تاثیر چاقی بر سلول‌های بنیادی
پزشک شما

تاثیر چاقی بر سلول‌های بنیادی

9 تیر 1397

چاقی به معنای تجمع بیش از حد چربی در بدن بوده و به علت عدم تعادل بین انرژی دریافتی از طریق مواد غذایی و انرژی مصرفی از طریق فعالیت‌های روزانه بروز می‌کند. اضافه وزن و چاقی خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند پرفشاری خون، افزایش چربی‌های خون، دیابت، کبد چرب و درد مفاصل را افزایش می‌دهد. اخیراً نتایج مطالعه‌ای که در مجله The Journal of Experimental Medicine منتشر شده نشان‌ دهنده اثرات مضر چاقی بر سلامت طولانی مدت سلول‌های بنیادی خونساز است. بر اساس نتایج این مطالعه چاقی سبب تغییرات مضر و مداوم در سلول‌های بنیادی خونساز در بدن می‌شود.
امروزه مشخص شده که سلول‌های بنیادی خون از زیرمجموعه‌های سلولی متعددی ساخته شده است. سالم نگاه داشتن این مجموعه برای سلامت انسان ضروری است. در این راستا باید تنوع سلول‌های بنیادی خونساز که برای تولید سلول‌های خونی مورد نیاز عملکردهای بدن ضروری هستند، حفظ گردد. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش سن و استرس‌های محیطی تنوع سالم این سلول‌ها را در دستگاه خونسازی بدن کاهش می‌دهند. 
در پژوهش حاضر محققان نشان دادند استرس‌های مرتبط با چاقی سبب تغییر ساختار سلول‌های بنیادی خونساز و اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود. بر اساس نتایج این مطالعه این تغییرات پیش‌رونده بوده و حتی برخی از تغییرات مضر بعد از کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همچنان پابرجا هستند. به اعتقاد محققان این تغییرات در سیستم خونساز بدن با بیان بیش از حد یک عامل رونویسی به نام Gfi1 که تنظیم‌کننده عملکرد سایر ژن‌ها است، مرتبط است. استرس اکسیداتیو که بر اثر چاقی ایجاد می‌گردد در بیان بیش ازحد Gfi1 نقش دارد. این رخداد سبب تغییر پایدار سلول‌های بنیادی خونساز و صدمات مولکولی می‌شود. 
نتایج این مطالعه زمینه بررسی تاثیر شیوه زندگی و رژیم غذایی را بر تولید خون و بروز سرطان خون فراهم می‌سازد.
منبع:

Jung-Mi Lee et al. The Journal of Experimental Medicine 2017.
 

تعداد بازدید: 1124

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha