تغذیه و سلامت چشم
دکتر حمید رضا فرشچی

تغذیه و سلامت چشم

3 شهریور 1396

شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی سالم از بروز بسیاری از مشکلات چشمی پیشگیری می کند. اگرچه ارتباط بین سلامت چشم و رژیم غذایی همانند ارتباط بین رژیم غذایی و بیماری های قلبی قوی نیست اما بدون شک پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها و سبزیجات می تواند به حفظ سلامت چشم ها کمک کند.

از سوی دیگر، برخی بیماری های مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت می توانند مشکلاتی را برای سلامت چشم ها ایجاد کنند. در این موارد کاهش وزن یا حفظ وزن در محدوده طبیعی به سلامت چشم ها کمک می کند. دیابت از طرق مختلف بر روی بینایی اثر می گذارد. یکی از عوارض جدی دیابت رتینوپاتی است که طی آن به عروق خونی کوچک در شبکیه چشم آسیب وارد می شود. در بیماران مبتلا به دیابت کنترل قند خون، فشارخون و سطوح کلسترول خون به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های چشمی مرتبط با بیماری دیابت را کاهش می دهد.

مواد غذایی مفید برای سلامت چشم

  • مواد غذایی غنی از ویتامین های C و E، روی، لوتئین، زآگزانتین و اسیدهای چرب امگا 3 شامل دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) در حفظ سلامت چشم ها نقش دارند. این مواد مغذی با کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD)، آب مروارید و خشکی چشم ها در ارتباط هستند.

رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های C و E، فلاونوئیدهای گیاهی و برخی مواد معدنی مانند سلنیم از سلول ها در برابر اکسیدایون و آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. اکسیداسیون سبب تغییر چربی ها و پروتئین ها در عدسی چشم می شود. پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات به تامین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن کمک می کند.

ویتامین C دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است، در انواع میوه و سبزیجات وجود داشته و خطر آب مروارید را کاهش می دهد. همچنین این ویتامین همراه با سایر مواد مغذی ضروری سرعت پیشرفت AMD را می کاهد.

ویتامین E نیز نوعی آنتی اکسیدان قوی در انواع آجیل و دانه آفتابگردان است که از چشم در مقابل مولکول های بی ثبات به نام رادیکال های آزاد که سبب تخریب بافت های سالم می شوند، محافظت می کند.

لوتئین و زآگزانتین در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی،  فلفل دلمه ای، انبه، ذرت و تخم مرغ یافت می شوند. این مواد مغذی خطر بیماری های مزمن چشمی مانند AMD و آب مروارید را کاهش می دهند.

فلاونوئیدها در مواد غذایی مانند چای، مرکبات، گیلاس، حبوبات و سویا، سلنیم در غذاهای دریایی و برنج قهوه ای و روی در گوشت ها، حبوبات و انواع آجیل یافت می شوند.

  • چربی ها بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه را تشکیل می دهند. چربی ها در حفظ یکپارچگی سیستم عصبی، تامین سوخت سلول ها و تقویت سیستم ایمنی نقش دارند. اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ سلامت چشم و عملکرد شبکیه حائز اهمیت هستند.

برخی مطالعات نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 اثرات مثبتی بر علائم ناشی از خشکی چشم دارند. امگا 3 مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی و با مصرف ماهی های چرب مانند سالمون تامین می شود. بنابراین توصیه می شود در هفته حداقل 2 بار ماهی مصرف شود. امگا 3 در دانه بزرک، گردو و تخم مرغ غنی شده با امگا 3 نیز یافت می شود. 

تعداد بازدید: 1528

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha