حتی یک روز غذاخوردن ناسالم بر روی کیفیت خواب اثر می گذارد.
دکتر سیده آمنه مجد

حتی یک روز غذاخوردن ناسالم بر روی کیفیت خواب اثر می گذارد.

23 خرداد 1395

رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل موثر بر سلامتی است و بر روی خطر چاقی، بیماری قلبی و بسیاری از بیماری های دیگر تاثیرگذار است. مطالعه حاضر ادعا می کند که آنچه که ما می خوریم بر روی کیفیت خواب نیز پیامدهای مهمی دارد.
پژوهشگران دانشگاه مرکز پزشکی کلمبیا در نیویورک در مطالعه ای که در مجله Clinical Sleep Medicine منتشر شد، دریافتند که خوردن غذاهای حاوی فیبر پایین و چربی های اشباع بالا می تواند منجر به کاهش مدت خواب با موج کوتاه - مرحله ای از خواب که باعث بازسازی انرژی ذهنی و جسمی می گردد- شود. همچنین این محققان دریافتند که خوردن غذاهای حاوی قند بالا با اختلالات بیشتر خواب مرتبط است.
در این مطالعه 26 فرد بزرگسال (13 مرد و 13 زن) با وزن نرمال و میانگین سنی 35 سال شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد 5 شب را در آزمایشگاه خواب سپری کنند. آن ها هرشب  9 ساعت، از ساعت 7 شب تا 10 صبح،  را در رختخواب سپری کردند که از این مدت به طور متوسط به مدت 7 ساعت و 35  دقیقه می خوابیدند.
برای 4 روز اول، شرکت کنندگان یک رژیم کنترل شده داشتند، که در این رژیم افراد غذاهای ثابتی که توسط متخصصان تغذیه تهیه شده بود و حاوی مقادیر پایین چربی اشباع و مقادیر بالای پروتئین بودند را مصرف کردند. در روز آخر، شرکت کنندگان غذاهای انتخابی خود را مصرف کردند که به طور معمول نسبت به رژیم ثابت اولیه دارای مقادیر بالاتر چربی و شکر و مقادیر کمتر فیبر بود.
شرکت کنندگان از شب سوم تحت پلی سومنوگرافی قرار گرفتند (تستی که جهت تشخیص بیماری های خواب بکار می رود و امواج مغزی، سطح اکسیژن خون، ضربان قلب، تنفس و  حرکات چشم و پاها را ثبت می کند).
محققان این مطالعه دریافتند که تنها در روزی که افراد رژیم انتخابی خود را داشتند نسبت به روزهایی که تحت رژیم کنترل شده قرار داشتند، مدت زمان بیشتری طول کشید تا به خواب بروند. در روزی که غذای انتخابی خود را مصرف کردند 29 دقیقه طول کشید تا به خواب بروند در حالیکه این مدت در روزهایی که وعده های ثابت دریافت کردند 17 دقیقه بود. شرکت کنندگان زمانی که غذای انتخابی خود را مصرف کردند مدت زمان خواب موج کوتاهشان کمتر بود که بر اساس گفته محققان مطالعه این امر به دریافت بالای چربی اشباع مربوط بوده است. اما دریافت بالای فیبر رژیم غذایی کنترل شده با خواب موج کوتاه طولانی تری همراه بود. علاوه براین دریافتند که دریافت بالاتر قندها از رژیم انتخابی با اختلالات بیشتر خواب مرتبط است.
نکته عملی: پیروی از رژیم غذایی سالم که غنی از فیبر و محدود از نظر چربی اشباع باشد به ویژه برای افرادی که از مشکلات خواب رنج می برند، سودمند خواهد بود.
منبع :


J Clin Sleep Med. 2016. 12(1):19-24
 

تعداد بازدید: 1980

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha