حقایقی در مورد اُمگا 3
دکتر حمید رضا فرشچی

حقایقی در مورد اُمگا 3

8 اسفند 1394

همه چربی ها بد نیستند. اسیدهای چرب اُمگا3 یکی از انواع اسید های چرب هستند و به عنوان چربی های "خوب" شناخته شده اند. آن ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی، افسردگی، زوال عقلی و آرتریت کمک می کنند. بدن قادر به ساختن این نوع اسیدچرب نیست به همین دلیل دریافت آن از طریق رژیم غذایی بسیار ضروری است و در شرایط عدم فراهمی از رژیم غذایی باید مکمل یاری آن انجام شود.
اسیدهای چرب اُمگا 3 بیش از یک شکل دارند. انواعی از اُمگا 3 که در ماهی یافت می شود، اسید دوکوزاهگزانوئیک و ایکوزاپنتانوئیک هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. در واقع، این نوع اسیدهای چرب اُمگا 3 منشاء حیوانی دارند.  نوع دیگر، اسید آلفا لینولنیک نام دارد در روغن های گیاهی مثل تخم کتان، گردو و نیز سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج یافت می شود. بدن قادر است مقدار بسیار کمی از اسید آلفا لینولنیک را به نوع اسید دوکوزاهگزانوئیک و ایکوزاپنتانوئیک تبدیل کند. با وجود این، در این زمینه زیاد توانا نیست.
اسیدهای چرب اُمگا 3 به چندین شیوه به سلامت قلب و عروق کمک می کنند. آن ها التهاب عروق خونی را کاهش می دهند و بدن را آرامش می بخشند. مدارک نشان می دهند که در کاهش مقادیر تری گلیسیرید خون نقش دارند و در نهایت می توانند روند ساخت پلاک را در عروق خونی کاهش دهند. انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که بیماران مبتلا به بیماری قلبی، روزانه یک گرم اسید دوکوزاهگزانوئیک و ایکوزاپنتانوئیک مصرف کنند. خوردن ماهی های چرب نیز مفید است، با وجود این ممکن است پزشک خوردن کپسول های اُمگا 3 را توصیه کند. اگر شما سابقه سکته قلبی داشته باشید، تجویز دریافت اُمگا 3 می تواند به محافظت از قلب شما کمک کند. مدارک نشان می دهد که میزان سکته های قلبی و نیز مرگ ومیر در آن دسته از نجات یافتگان بیماری قلبی و عروقی که اُمگا3 دریافت می کنند، بسیار کم تر است.
به نظر می رسد که اسیدهای چرب اُمگا3 تأثیر اصلاحی بر روی قلب داشته باشند. آن ها می توانند به کاهش ضربان قلب و پیشگیری از ضربان قلب نامنظم ( آریتمی) کمک کنند. چندین منابع رایج اُمگا3  عبارتند از ماهی، گردو و بروکلی. اسید های چرب اُمگا 3 از نوع اسید دوکوزاهگزانوئیک و ایکوزاپنتانوئیک تأثیر مفیدی در کاهش مقادیر تری گلیسیرید دارند- یک نوع چربی خون که با ابتلا به بیماری قلبی و عروقی رابطه دارد. برای دریافت مکمل اُمگا3 حتماً با پزشک خود مشورت کنید، به دلیل این که برخی از انواع آن ها موجب افزایش مقادیر کلسترول "بد" خون می شوند. به علاوه، شما می توانید میزان تری گلیسیرید را به واسطه فعالیت ورزشی و نیز کاهش دریافت کربوهیدارت های ساده و نیز نان های سفید و برنج کاهش دهید.
اسیدهای چرب اُمگا3 می توانند موجب کاهش فشار خون نیز شوند. یکی از اصلاحات خوب در این زمینه این است که ماهی را در بیشتر وعده ها با گوشت قرمز جایگزین کنید. از مصرف ماهی های نمک شور شده مثل سالمون دودی اجتناب کنید. اگر فشار خون شما بالاست، باید از دریافت نمک پرهیز کنید.
غذاهای حاوی اُمگا3 و نیز مکمل های رژیمی آن ها موجب کاهش ساخت پلاک در عروق می شوند و به بهبود جریان خون کمک می کنند. با وجود این مقادیر زیاد اُمگا3 می تواند تأثیر معکوس بر سلامت قلب و عروق داشته باشد.
مدارک نشان دادند که اسیدهای چرب اُمگا3 می تواند در افراد مبتلا به روماتوئید آرتریت موجب کاهش درد و سفتی مفاصل شود. رژیم های غذایی غنی از این اسید چرب می توانند ثر بخشی داروهای ضدالتهاب را تقویت کنند. به علاوه، افسردگی در افرادی که اُمگا3 دریافت می کنند بسیار کم تر است.
باوجود همه این فواید، پیش از دریافت مکمل اُمگا حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
 

تعداد بازدید: 2104

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha