خواب دیر هنگام و افزایش وزن
پزشک شما

خواب دیر هنگام و افزایش وزن

11 آبان 1393

اگر فرد سالمی هستید ولی معمولاً دیر هنگام به رختخواب می روید و خواب کافی ندارید، خطر ابتلا به افزایش وزن در شما نسبت به زمانیکه زودتر به رختخواب می روید بسیار بیشتر است. همچنین اگر دیر هنگام غذا می خورید نیز احتمال خطر افزایش وزن در شما بالا می رود. در واقع دانشمندان بر این باورند که دلیل اصلی افزایش وزن افرادی که دچار کم خوابی هستند پرخوری این افراد  در این مدت زمان است.
طی مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفت و در مجله خواب به چاپ رسید محققان به این نتیجه رسیدند که ارتباط روشنی بین خواب دیر هنگام در شب و افزایش وزن وجود دارد.
شرکت کنندگان در این مطالعه شامل 225 نفر با محدوده سنی 22 تا 50 سال بودند که همه آنها سالم و غیر چاق بوده و بمدت 18 روز تحت بررسی و مطالعه قرار گرفتند. آنها به طور تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه مجزا قرار گرفتند .گروه اول دارای محدودیت در میزان خواب بودند و هر شب تنها 4 ساعت می خوابیدند و گروه دیگر گروه شاهد بودند که از ساعت 10 الی 8 صبح  می خوابیدند. 
افراد تحت مطالعه هر روز و بطور همزمان وعده های غذایی یکسان دریافت می کردند. به آنها اجازه انجام تمامی فعالیت ها بجز ورزش داده شده بود. آنها مجاز به انجام بازی های ویدئویی، تماشای تلویزیون، خواندن کتاب و انجام دیگر فعالیت های کم تحرک بودند.
در این مطالعه مشخص شد کسانی که خواب کمتری داشتند نسبت به آنهایی که به میزان کافی می خوابیدند، غذای بیشتری مصرف می کردند و در نتیجه کالری دریافتی آنها نیز افزایش می یافت. همچنین وعده های غذایی خورده شده در ساعات آخر شب شامل میزان چربی بالاتری نسبت به سایر وعده های غذایی بود. 
در ادامه دیده شد، در زمینه محدودیت میزان خواب و ارتباط آن با افزایش وزن، جنسیت و نژاد افراد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است بطوریکه افزایش وزن در مردان بسیار بالاتر از زنان بوده است و آمریکایی ها نیز در معرض خطر بیشتر افزایش وزن و چاقی قرار دارند. 
نکته عملی: 
محققان پس از بررسی شواهد به این نتیجه رسیدند، اگرچه افرادی که از خواب کافی بهره مند نیستند بعلت فعالیت در طول روز کالری زیادی می سوزانند اما بدلیل افزایش دریافت کالری اضافی در ساعات بیداری، این امر منجر به بالا رفتن  وزن در آنها می گردد طوریکه میزان کالری اضافی دریافتی این افراد نسبت به میزان کالری که در زمان بیداری می سوزانند بسیار بیشتر خواهد بود. 
منبع: 
Andrea M et all “Effects of Experimental Sleep Restriction on Weight Gain, Caloric Intake, and Meal Timing in Healthy Adults”  SLEEP 2013;36(7):981-990 VOLUME 36, ISSUE 07
 
تعداد بازدید: 2162

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha