خواب ناکافی وزن شما را افزایش می دهد.
پزشک شما

خواب ناکافی وزن شما را افزایش می دهد.

7 اسفند 1395

تحقیقات نشان می دهد محرومیت از خواب سبب افزایش دریافت کالری در روز بعد می شود. به طوریکه در این مطالعه افرادی که خواب کافی نداشتند 385 کیلوکالری انرژی اضافه دریافت کردند. این میزان انرژی معادل تقریباً 4 و نیم برش نان است. همچنین مشخص شد در افرادی که خواب کافی نداشتند دریافت چربی بالاتر و دریافت پروتئین کمتر بود اما تغییری در میزان دریافت کربوهیدرات رخ نداده بود. در این بررسی اطلاعات مربوط به 172 نفر که در 11 مطالعه شرکت کرده بودند، بررسی شد. در این مطالعات ارتباط محرومیت از خواب جزئی با میزان انرژی دریافتی افراد در طول 24 ساعت بعدی مورد بررسی قرار گرفته بود. 
علت اصلی بروز چاقی عدم تعادل بین کالری دریافتی و کالری مصرفی است. نتایج این مطالعه نشان می دهد محرومیت از خواب می تواند سبب بروز این عدم تعادل شود. اگر محرومیت از خواب به مدت طولانی وجود داشته باشد می تواند منجر به افزایش وزن شود.
این نتایج نشان می دهد علاوه بر رژیم غذایی و ورزش خواب نیز می تواند بر روی میزان وزن اثر گذارد. بااین حال نیاز به انجام مطالعات مداخله ای بیشتر در مورد بررسی اثر افزایش طول مدت خواب در زندگی روزمره بر روی افزایش وزن و چاقی وجود دارد.
منبع:


 H K Al Khatib et al.  The effects of partial sleep deprivation on energy balance: a systematic review and meta-analysis. European Journal of Clinical Nutrition, 2016.
 

تعداد بازدید: 1660

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha