در زمان ابتلا به آنفولانزا چه بخوریم؟
دکتر حمید رضا فرشچی

در زمان ابتلا به آنفولانزا چه بخوریم؟

3 آبان 1394

 آنفولانزا یک بیماری رایج عفونی است که توسط ویروسی به نام همین بیماری ( ویروس آنفولانزا) ایجاد می شود. علایم آن می تواند از خفیف تا شدید باشد. رایج ترین نشانه های آن شامل: تب بیشتر از 38 درجه، درد عضلات به خصوص در پشت، دست ها و پاها، لرز و تعریق، سردرد و سرفه های خشک می باشد. پنومونی رایج ترین و جدی ترین عارضه ابتلا به آنفولانزا است. در بزرگسالان مسن و یا افراد مبتلا به بیماری های مزمن، پنومونی می تواند کشنده باشد.
در پاسخ با این سؤال که آیا بین تغذیه مطلوب و درمان بیماری آنفولانزا رابطه ای وجود دارد، باید خاطر نشان کرد که بله، این درست است که پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و تغذیه خوب با بهبود بیماری آنفولانزا رابطه دارد، به دلیل این که تغذیه مطلوب به بهبود عملکردی دستگاه ایمنی برای مبارزه با ویروس آنفولانزا کمک می کند. هنگامی که بدن شما علایم بیماری را نشان می دهد، رژیم غذایی به عنوان یک عامل کلیدی و مهم در بهبود علایم در نظر گرفته می شود و نقش مهمی را در این زمینه دارد.
کدام غذاها به بهبود از آنفولانزا کمک می کنند؟
حتی هنگامی که شما بیمار نیستید نیز برای حفظ قدرت بدنی نیاز به پروتئین دارید. گوشت بدون چربی، ماکیان، ماهی، غلات، فرآورده های لبنی، تخم مرغ، مغزها و دانه ها از منابع خوب پروتئینی هستند. مصرف روزانه 50 گرم پروتئین توصیه شده است. زنان باردار و شیرده به میزان بیشتری نیاز دارند. منابع غذایی که حاوی ویتامین 6B و 12B در بهبود ظرفیت عملکردی دستگاه ایمنی بدن نقش مهمی دارند. ویتامین 6B در منابع غذایی پروتئینی شامل انواع لوبیا، ماکیان و همچنین سیب زمینی، اسفناج و غلات غنی شده وجود دارد. گوشت ها، شیر و ماهی نیز حاوی ویتامین 12B هستند که یک تقویت کننده دستگاه ایمنی است.
مواد معدنی مانند سلنیوم و روی نیز در بهبود ظرفیت عملکردی دستگاه ایمنی نقش دارند. این مواد معدنی کمیاب در غذاهای غنی ا ز پروتئین مثل انواع لوبیا ها، مغزها، گوشت و ماکیان یافت می شوند.
آیا فلاونوئیدها در بهبود از بیماری آنفولانزا مفیدند؟
فلاونوئیدها شامل 4000 ترکیب می باشند که مسئول رنگ و طعم میوها هستند. نشان داده شده است که فلاونوئیدها در پوسته سفید مرکباتی مثل گریپ فروت، پرتقال، لیمو و لیمو ترش یافت می شوند و اثر مفیدی در تقویت دستگاه ایمنی دارند.

نقش سایر مواد مغذی در مبارزه با عفونت
گلوتاتیون در تقویت دستگاه ایمنی و مبارزه با عفونت نقش مهمی دارد. این آنتی اکسیدان نیرومند در هندوانه، گل کلم، کلم پیچ، کلم برگ و بروکلی یافت می شود.
فرآورده های لبنی ممکن است در برخی از افراد موجب ترشح بیشتر موکوس شوند. اگر شما از این دسته از افراد هستید بهتر است در طول دوره ابتلا از خوردن شیر و فرآورده های آن بپرهیزید. علاوه براین، فرآورده های لبنی ممکن است موجب حالت تهوع و استفراغ نیز بشوند. آب پرتقال، به ویژه همراه با پالپ که با ویتامین C و اسید فولیک غنی شده است نیز می تواند در بهبود ظرفیت عملکردی دستگاه ایمنی کمک کننده باشد و وضعیت جسمانی را بهتر کند.  
به طور معمول، در شرایط ابتلا به آنفولانزا استفاده از انواع سوپ بسیار مفید است، به دلیل این که آن ها محلول هستند و مواد مغذی در این وضعیت جذب بهتری دارند، علاوه بر این تحمل این نوع غذا به دلیل مایع بودن برای فرد بیمار بهتر است. نشان داده شده است که سیر نیز می تواند در بهبود دستگاه ایمنی و کاهش ترشح موکوش نقش مفیدی داشته باشد. برای بهبود حالت تهوع و ناراحتی معده نیز می توانید از ریشه زنجبیل استفاده کنید، نشان داده شده است که زنجبیل در مبارزه با التهاب نیز نقش مهمی دارد.
در مجموع، هر چقدر دستگاه ایمنی تقویت شود بهتر می تواند با عفونت مبارزه کند. پس از بهبودی از آنفولانزا نیز سعی کنید از یک برنامه غذایی متنوع شامل میوه و سبزی پیروی کنید تا دستگاه ایمنی قدرتمندی داشته باشید.
 

تعداد بازدید: 2338

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha