درمان بی‌خوابی با یک ترکیب گیاهی
پزشک شما

درمان بی‌خوابی با یک ترکیب گیاهی

19 بهمن 1396

در دنیای امروز، محیط همیشه در حال تغییر، مشکلات شغلی و عوامل اقتصادی - اجتماعی سبب بی‌خوابی در انسان‌ها می‌شود. بی‌خوابی سبب بروز استرس شده و استرس نیز خود یکی از عواملی است که منجر به اختلال در خواب می‌گردد. بی‌خوابی با چاقی، بیماری‌های قلبی - عروقی، افسردگی و اضطراب مرتبط است. قرص‌های خواب‌آور تاثیری بر روی استرس نداشته و نیز مصرف آن‌ها با عوارضی همراه است. 
 اوکتاکوسانول به مقدار فراوان در بسیاری از مواد غذایی مانند نیشکر، سبوس برنج، روغن جوانه گندم، موم زنبور عسل و ... وجود دارد. عصاره خام پلی‌کوسانول بوده و ترکیب عمده آن اوکتاکوسانول است. پلی‌کوسانول و اوکتاکوسانول امروزه در بیماری‌های مختلف توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
محققان اثر اوکتاکوسانول خوراکی را بر تنظیم خواب در موش‌های تحت استرس ملایم بررسی کردند. اوکتاکوسانول سبب کاهش کورتیکواسترون که نشانگر استرس است، در پلاسمای خون  شد. تجویز اوکتاکوسانول به موش به خواب طبیعی کمک کرد. درحالیکه قبل از آن به علت استرس خواب مختل شده بود. محققان معتقدند اوکتاکوسانول استرس را در موش کاهش داده و خواب را که بر اثر استرس مختل شده به حالت طبیعی بازمی‌گرداند. خوابی که به دنبال مصرف اوکتاکوسانول رخ می‌دهد مشابه خواب طبیعی است. 
استفاده از اوکتاکوسانول در انسان به عنوان یک راهکار درمانی ایمن است. زیرا ترکیبی است که در مواد غذایی وجود دارد و مصرف آن عوارض جانبی به دنبال ندارد. مکمل اوکتاکوسانول/ پلی کوسانول توسط انسان به منظور متابولیسم چربی و کاهش کلسترول مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، باید مطالعات بالینی اثر آن را بر روی خواب در انسان بررسی کنند.
منبع:

Mahesh K.Kaushik et al. Scientific Reports 2017.
 

تعداد بازدید: 1347

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha