دریافت فیبر بیشتر خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهد.
پزشک شما

دریافت فیبر بیشتر خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهد.

17 مرداد 1396

تحقیقات جدید بیانگر این هستند که یک رژیم غذایی غنی از فیبر ممکن است خطر ابتلا به آرتروز زانوی دردناک را بکاهد. آرتروز یا استئوآرتریت (OA) رایج ترین نوع آرتریت بوده و اغلب بزرگسالان را درگیر می کند. زنان بالای 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال مفصلی می باشند.
نتایج مطالعات قبلی ارتباط بین رژیم غذایی مملو از فیبر با کاهش فشارخون، وزن و التهاب و بهبود سطح قند خون را اثبات کرده اند. منابع غنی فیبر عبارتند از دانه ها، حبوبات، میوه ها، غلات کامل و سبزیجات غیرنشاسته ای.
دانشمندان در مطالعه حاضر، اطلاعات حدود 5000 بزرگسال را بررسی نمودند. برای تعیین میزان دریافت فیبر از پرسشنامه بسامد خوراک و جهت ارزیابی آرتروز از عکس برداری با اشعه X کمک گرفتند. این مطالعه 9 سال به طول انجامید. همچنین مححقان اثر مخدوش گرهایی مانند آسیب زانو، مصرف دارو، شیوه زندگی، مصرف الکل و فعالیت بدنی را تعدیل کردند.
نتایج حاکی از آن بود که خطر ابتلا به OA در شرکت کنندگانی که فیبر بیشتری مصرف می کردند،30 درصد پایین تر بود. محققان معتقدند مصرف فیبر بیشتر، خصوصاً دریافت فیبر از غلات، به طور قابل توجهی خطر وخیم شدن درد زانو را کاهش می دهد. 
نکته عملی: با دریافت فیبر بیشتر از منابع مختلف، خصوصاً غلات کامل، می توان تا حد قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آرتروز را کاهش داد.
منبع:


David T Felson et al. "Dietary intake of fibre and risk of knee osteoarthritis in two US prospective cohorts".Annals of the Rheumatic Diseases, May 2017.
 

تعداد بازدید: 1420

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha