دریافت کلسیم و سنگ کلیه
پزشک شما

دریافت کلسیم و سنگ کلیه

24 شهریور 1393

سنگ کلیه تجمع مواد زائد شیمیایی در ادرار است که در نهایت با تشکیل کریستال برای عبور از طریق سیستم ادراری ایجاد مشکل می کند. انواع مختلف سنگ کلیه وجود دارد. عوامل مختلفی مانند چاقی، خوردن غذاهایی با نمک یا شکر بیش از حد، مسائل ارثی و عدم نوشیدن آب به اندازه کافی در تشکیل سنگ کلیه موثر است. به گفته محققان می توان با دریافت کلسیم لازم از منابع غیر لبنی شانس ابتلا به سنگ کلیه را تا حدودی کاهش داد. این مسئله محققان را بر این داشته است تا مطالعات گسترده ای را برای کشف علت این مسئله آغاز کنند. 
بر همین اساس مطالعه ای در نسخه آنلاین مجله اورولوژی به چاپ رسیده است که ارتباط بین میزان کلسیم دریافتی از طریق محصولات غیر لبنی و لبنی را  با  خطر سنگ کلیه بررسی کرده است.  
در این تحقیق بیش از یک میلیون مرد و زن سالم با سن زیر 60 سال برای مدت 20 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. بدین ترتیب که 4 سال یکبار میزان دریافت کلسیم غذایی آنها از طریق پرسشنامه پیگیری شد که بر اساس میزان مصرف کلسیم به 5 گروه تقسیم شدند.
گروهی که میزان دریافت کلسیم بالاتری داشتند نسبت به گروه هایی با مصرف کمتر کلسیم  77%  شانس بهتری در کاهش سنگ های کلیوی داشتند. افرادی که روزانهmg 450 کلسیم غیر لبنی دریافت کرده بودند 50 % شانس بهتری در کاهش سنگ کلیوی داشتند. در صورتیکه افرادی که روزانه mg 800 کلسیم از فرآورده های لبنی دریافت می کردند نسبت به افرادی با دریافت mg 150در روز  30% کاهش احتمال سنگ کلیه را نشان دادند. 
نکته عملی: بر خلاف گفته های قبلی که کلسیم سبب تشکیل سنگ های کلیوی می شود این مطالعه نشان داد که کلسیم نقشی در تشکیل سنگ های کلیوی ندارد چرا که اکثر سنگ های کلیه از جنس اگزالات کلسیم هستند. بنابراین افراد نباید نسبت به مصرف کلسیم رژیم غذایی نگرانی داشته باشند.
منبع:  
published online 26 March 2013.. Journal of Urology
 
تعداد بازدید: 2461
کلمات کلیدی: کلسیم سنگ کلیوی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha