راهبردهای تغذیه ای برای مبتلایان به ام اس (1)
دکتر حمید رضا فرشچی

راهبردهای تغذیه ای برای مبتلایان به ام اس (1)

27 بهمن 1395

مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام اس (MS) یک بیماری خودایمنی بوده و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند. میلین که رشته های عصبی را می پوشاند از اعصاب محافظت کرده و به انتقال سیگنال های الکتریکی کمک می کند. در بیماران مبتلا به ام اس میلین آسیب می بیند. مناطقی که میلین کمتری دارند سیگنال ها را به طور موثر منتقل نکرده و دستورات از مغز با سرعت مناسب به عضلات هدف نمی رسد.
نقش تغذیه در مبتلایان به ام اس
سلامت روده نقش مهمی در بسیاری از بیماری ها دارد. فلور روده به میکروارگانیسم هایی گفته می شود که در روده انسان زندگی می کنند. باکتری های روده در هضم مواد غذایی و سلامت سیستم ایمنی نقش دارند. فلور سالم روده زمانی در روده رشد می کند که مقدار کافی فیبر در رژیم غذایی وجود داشته باشد. فقدان فلور سالم روده می تواند با بروز بیماری های مربوط به سیستم ایمنی مرتبط باشد.
مواد غذایی مفید برای مبتلایان به ام اس
مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری سیستم ایمنی است. بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی که از سیستم ایمنی بدن حفاظت کند، بسیار مهم است. رژیم غذایی که فلور مفید روده را افزایش دهد می تواند به این هدف کمک کند.
پروبیوتیک ها
مطالعات نشان داده تنظیم باکتری های روده با استفاده از پروبیوتیک ها می تواند برای بیماران مبتلا به ام اس مفید باشد. پروبیوتیک ها میزان باکتری های مفید روده را افزایش داده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند.
باکتری های پروبیوتیک در مکمل ها و برخی غذاهای تخمیر شده مانند ماست و کفیر وجود دارند.
پره بیوتیک ها
تغذیه باکتری های مفید روده مهم است. مواد غذایی که باکتری های پروبیوتیک را تغذیه می کنند پره بیوتیک نامیده شده و عمدتاً فیبر هستند. مواد غذایی پره بیوتیک عبارتند از:
کنگر فرنگی
سیر
تره فرنگی
مارچوبه
پیاز
کاسنی
دریافت روزانه 7-5 گرم فیبر پره بیوتیک توصیه می شود.
فیبر
رژیم غذایی پرفیبر به تغذیه باکتری های روده کمک می کند. فیبر در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها و حبوبات یافت می شود. فیبر از طریق تغذیه باکتری های روده، تحریک حرکات منظم روده و حفظ سلامت قلب سبب ارتقای سطح سلامت می شود.
ویتامین D
ویتامین D در تنظیم رشد و تمایز سلول های مختلف نقش دارد. بررسی ها نشان داده افزایش دریافت ویتامین D در مبتلایان به ام اس سودمند است. بیشتر ویتامین D بدن از طریق قرار گرفتن در برابر نور خورشید ساخته می شود. قرار گرفتن بیشتر در مقابل نور خورشید و افزایش دریافت ویتامین D در رژیم غذایی با کاهش خطر بروز ام اس در ارتباط است.
بیوتین
بیوتین نوعی ویتامین B است که ویتامین H نیز نامیده می شود. بیوتین در تخم مرغ، مخمر و جگر وجود دارد. شواهد اخیر نشان می دهد مکمل های حاوی دوز بالای بیوتین (تا 10 برابر دریافت معمول روزانه) برای برخی افراد مبتلا به ام اس مفید است.
افزودن بیوتین به رژیم غذایی با عوارض جدی همراه نیست اما لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود تا دقیقاً مشخص شود کدام بیماران از دریافت بیوتین سود می برند.
اسیدهای چرب با چند پیوند دوگانه (PUFA)
PUFA به کنترل التهاب کمک کرده و در افزایش عملکردهای بدن از توانایی تفکر تا سلامت قلب نقش دارد. PUFA در ماهی های چرب مانند سالمون و برخی روغن های گیاهی یافت می شود.
 

تعداد بازدید: 1622

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha