رژیم حاوی مواد اسیدی بالا، اثرات سوئی بر سلامت کلیه دارند
پزشک شما

رژیم حاوی مواد اسیدی بالا، اثرات سوئی بر سلامت کلیه دارند

2 بهمن 1394

برای بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی، رژیم های غذایی با محتوای بالای اسید می تواند خطر نارسایی کلیوی را افزایش دهد. یافته های مطالعه اخیر در این زمینه نشان می دهد بیمارانی که دریافت گوشت را در رژیم خود محدود کرده و مصرف میوه و سبزیجات را افزایش داده اند، به سلامت کلیه خود کمک شایانی کرده اند.
تغذیه تأثیر بسزایی بر جنبه های مختلف سلامت از جمله سلامت کلیوی دارد. برای مثال، رژیم غذایی مناسب می تواند نقش مهمی در پیشگیری از خطر پیشرفت بیماری کلیوی به سمت نارسایی کلیوی داشته باشد.
رژیم های غذایی با بار اسیدی پایین غنی از میوه و سبزیجات هستند؛ در حالیکه رژیم های غذایی با بار اسیدی بالا بیشتر مواد پروتئینی و گوشتی را در برمی گیرند. تحقیقات انجام شده بر روی 1486 بیمار مبتلا به بیماری کلیوی به مدت 14 سال و 2 ماه نشان داد که دریافت رژیم غذایی با بار اسیدی کمتر به طور چشمگیری با کاهش خطر پیشرفت بیماری کلیوی به سمت نارسایی کلیوی همراه بود. خطر پیشرفت نارسایی کلیه در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی که رژیم غذایی با بار اسیدی بالایی داشتند، 3 برابر بیشتر از بیمارانی است که بار اسیدی رژیم آنها بالا نبوده است.
ممکن است لازم باشد مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی علاوه بر رعایت توصیه های راهنماها برای مصرف داروها و پرهیز از مصرف سموم، توجه بیشتری به مصرف مواد اسیدی در رژیم غذایی خود داشته باشند تا خطر پیشرفت نارسایی کلیوی در آنها کاهش یابد. هزینه های بالا و کیفیت پایین زندگی در دیالیز می تواند با افزایش دریافت میوه و سبزیجات به تعویق افتد.
نکته عملی: لازم است دریافت میوه و سبزیجات در مبتلایان به بیماری های کلیوی افزایش یابد تا خطر نارسایی کلیوی در آنان کمتر شود.
منبع:


T. Banerjee, et.al. High Dietary Acid Load Predicts ESRD among Adults with CKD. Journal of the American Society of Nephrology, 2015
 

تعداد بازدید: 1780

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha