سالمندی موفق با مصرف فیبر بیشتر
پزشک شما

سالمندی موفق با مصرف فیبر بیشتر

10 مهر 1395

مطالعه حاضر اولین مطالعه ای است که به ارتباط بین دریافت کربوهیدرات و سالمندی موفق اشاره می کند.
فیبر رژیم غذایی یک ماده غیرقابل هضم در گیاهان مانند میوه ها، سبزیجات و غلات است و بخش مهمی از رژیم غذایی سالم محسوب می شود. فیبر در کاهش کلسترول خون، سرعت بخشیدن به عبور غذا از روده و پیشگیری از یبوست نقش دارد.
محققان در این مطالعه سالمندی موفق را به صورت رسیدن به سن سالمندی بدون ابتلا به ناتوانی، علائم افسردگی، اختلال شناختی، علائم تنفسی و بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری عروق کرونر تعریف کردند.
در این مطالعه محققان اطلاعات 1609 فرد 49 ساله و بالاتر را که به سرطان، بیماری عروق کرونر و سکته مغزی در زمان شروع مطالعه مبتلا نبودند مورد بررسی قرار داده و آنان را به مدت 10 سال پیگیری کردند.
اطلاعات رژیم غذایی با استفاده از بررسی بسامد خوراک و اطلاعات مربوط به سالمندی موفق طی مصاحبه در زمان های منظم تکمیل شد.
در پایان 10 سال پیگیری 249 نفر به سالمندی موفق دست یافتند.  از میان تمام عوامل رژیم غذایی که ارزیابی شد (کل کربوهیدرات دریافتی، فیبر دریافتی، شاخص گلایسمی، بار گلایسمی و قند دریافتی) فیبر بیشترین تاثیر را بر سالمندی موفق داشت.
در افرادی که بیشترین دریافت فیبر را داشتند احتمال عمر طولانی و زندگی سالم در طی 10 سال پیگیری 80 درصد بیشتر بود. احتمال ابتلای این افراد به پرفشاری خون، دیابت، دمانس، افسردگی و ناتوانی عملکردی کمتر بود.
همچنین احتمال سالمندی موفق در افرادی  که فیبر کمتری از طریق غلات و میوه دریافت می کردند کمتر بود.
منبع:


Association between carbohydrate nutrition and successful aging over 10 years. The Journal of Gerontology, 2016
 

تعداد بازدید: 2020

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha