سبوس برنج سرشار از ویتامین است.
پزشک شما

سبوس برنج سرشار از ویتامین است.

28 آذر 1396

برنج غذای اصلی برای بیش از نیمی از جمعیت جهان بوده و در بیش از 100 کشور جهان کشت می‌شود. سبوس برنج یا پوسته بیرونی دانه برنج دارای ارزش تغذیه‌ای زیادی بوده و منبع غنی پروتئین‌ها، چربی‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌های گروه B می‌باشد. بدین جهت محققان می‌گویند که سبوس برنج که از دانه جدا شده و به عنوان غذای دام استفاده می‌شود می‌تواند منافعی برای تغذیه و سلامت انسان داشته باشد.
یک واحد سبوس برنج (28 گرم) بیش از نیمی از نیاز روزانه انسان به ویتامین‌های مهمی مانند تیامین (B1)، نیاسین (B3) و ویتامین B6 را تامین می‌کند. به طور سنتی، تصور می‌شود که سبوس برنج یک منبع ارزان قیمت فیبر است که تنها منبع لیپیدها بوده و می‌تواند برای تهیه روغن مورد استفاده قرار گیرد. سبوس برنج در تغذیه انسان زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و به عنوان غذای دام کاربرد دارد. اما امروزه ارزش بالای تغذیه‌ای سبوس برنج سبب شده بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه حدود 50 درصد محتوای مولکولی سبوس برنج را تشکیل می‌دهند. برخی ترکیبات یافت شده در سبوس برنج دارای خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد پرفشاری خون هستند. همچنین سبوس برنج حاوی 15-12 درصد پروتئین بوده و قادر خواهد بود با کمبود غذا که یک نگرانی عمده در سطح جهان است مقابله کند.
منبع:

Zarei I et al. Rice 2017.

تعداد بازدید: 1486

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha