سطح ویتامینD  مادر در بارداری و قدرت عضلات نوزاد
پزشک شما

سطح ویتامینD مادر در بارداری و قدرت عضلات نوزاد

26 بهمن 1392

نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد، مادرانی که در دوران بارداری دریافت بالاتری از ویتامین D دارند، کودکانی با عضلات قوی تر خواهند داشت.
ویتامین D بعنوان ویتامین تنظیم کننده میزان کلسیم و فسفات در جریان خون شناخته می شود و منبع اصلی تامین این ویتامین برای بدن از نور خورشید می باشد اما غذاهایی مثل روغن ماهی، تخم مرغ، غلات غنی شده نیز منابع خوبی هستند.
به زنان باردار توصیه شده است که میزان دریافت ویتامین D را به g/dayµ 10 افزایش دهند.
در این مطالعه پژوهشگران میزان ویتامین D را در 678 زن باردار در هفته 34 بارداری اندازه گیری کردند. توده عضلانی و قدرت کودکان آنها در 4 سالگی سنجیده شد.
نتایج بررسی های این پژوهشگران نشان داد کودکان مادرانی که سطوح بالایی از ویتامین D دارند نسبت به کودکان مادرانی که میزان ویتامین D کمتری در بارداری داشته اند، دارای عضلات قوی تر هستند. هم چنین ارتباط کوچکتر اما معناداری بین سطح ویتامین  D مادر در بارداری و توده عضلانی کودک به دست آمد.
این پژوهشگران اعلام کردند با توجه به این نتایج می توان گفت سطح ویتامین D مادر در بارداری با سلامت کودک در آینده نیز مرتبط است، زیرا قدرت عضلانی و توده عضلانی بدن در جوانی و قبل  از اینکه  با کهولت سن کاهش یابد بیشترین میزان را دارد و توده عضلانی و قدرت عضلات کم با وضعیت سلامتی نامناسب  مثل دیابت، زمین خوردگی  و شکستگی ها مرتبط است.
منبع:

Nicholas C. Harvey, et al “Maternal Antenatal Vitamin D Status and Offspring Muscle Development: Findings From the Southampton Women's Survey” published in the Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, 31 October 2013. Abstract .
 

تعداد بازدید: 2760

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha