شاتوت به کاهش وزن کمک می کند
پزشک شما

شاتوت به کاهش وزن کمک می کند

23 بهمن 1395

در ایالات متحده  از هر 3 بزرگسال بیش از 1 نفر و از هر 6 کودک و نوجوان 1 نفر به چاقی مبتلا هستند. چاقی خطر  بروز دیابت نوع 2، پرفشاری خون، بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان را افزایش می دهد. درحالیکه تغییر شیوه زندگی مانند پیروی از رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی اولین استراتژی جهت درمان چاقی است اما ممکن است در برخی افراد کافی نباشد. این امر لزوم وجود سایر روش های درمانی جایگزین را نشان می دهد. 
شاتوت میوه ای خوش طعم بوده و دارای خواص بی شمار مانند کاهش کلسترول خون، بهبود میزان قند خون و کاهش خطر سرطان است. اخیراً محققان نشان داده اند که روتین rutin (ترکیب موجود در شاتوت) می تواند به درمان چاقی کمک کند. در مطالعه حاضر محققان روتین را به میزان 1 میلی گرم به ازای هر 1 میلی لیتر به آب آشامیدنی دو گروه موش اضافه کردند. یک گروه از موش ها به طور ژنتیکی چاق بودند و گروه دیگر با مصرف غذا چاق شده بودند.  
نتایج نشان داد در هر دو گروه روتین سبب فعال شدن بافت چربی قهوه ای و درنتیجه افزایش مصرف انرژی، بهبود هموستاز گلوکز (تعادل بین انسولین و گلوکاگون به منظور حفظ سطوح قند خون) و کاهش چربی شد.
چربی قهوه ای توسط سرما فعال شده و سبب سوزانده شدن انرژی بیشتر و تولید گرما می شود. به گفته محققان روتین اثرات سرما را تقلید می کند. با توجه به نتایج فوق روتین احتمالاً می تواند یک درمان جدید برای چاقی و سایر بیماری های مرتبط با اضافه وزن ارائه دهد.
منبع:


Rutin ameliorates obesity through brown fat activation. The FASEB Journal, 2016.
 

تعداد بازدید: 1347

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha