شکر و کربوهیدرات، مجرمان اصلی چاقی هستند نه عدم فعالیت بدنی
پزشک شما

شکر و کربوهیدرات، مجرمان اصلی چاقی هستند نه عدم فعالیت بدنی

7 آبان 1394

امروزه بر اساس  مطالعه ای  که اخیراً در مجله British Journal of Sports Medicine  به چاپ رسیده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که داشتن رژیم غذایی غلط می تواند منجر به چاقی شود و عدم  فعالیت بدنی در این زمینه نقش کمرنگ تری را ایفا می کند و حتی ورزش انجام شده توسط ورزشکاران نیز نمی تواند با یک رژیم غذایی غلط مقابله کند.
مصرف بی رویه قند و کربوهیدرات ها نیز در اپیدمی چاقی بسیار موثرند و دیده شده است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، زوال عقل و برخی سرطان ها را حداقل 30٪  افزایش می دهند.
ناگفته نماند که مصرف الکل و سیگار نیز خطر بزرگی در این خصوص محسوب می شوند و می توانند تاثیر بسزایی در ابتلاء به بیماری های مختلف داشته باشند.
بر طبق شواهد بدست آمده مشخص شده است که 40٪ از کسانی که با شاخص توده بدنی نرمال دچار ناهنجاری های متابولیکی بوده اند به طور معمول دارای ارتباط مستقیم با  چاقی و اضافه وزن بوده اند و ممکن است بیماریهایی همچون فشار خون بالا، دیس لیپیدمی، بیماری کبد چرب غیر الکلی و بیماری های قلبی عروقی پنهان داشته باشند.
امروزه برخی از صنایع بزرگ مانند کوکاکولا در تبلیغ محصولات خود از روش های گمراه کننده ای در این زمینه استفاده می کنند و با توجه به اشاره به میزان کالری محصولات، طی یک پیام به مصرف کنندگان اطمینان می دهند که تا زمانیکه ورزش می کنند می توانند به مصرف این قبیل از محصولات و نوشیدنی ها ادامه دهند. درحالیکه دانشمندان این نظریه را بطور کامل رد کرده و نادرست می دانند.
نکته عملی: دانستن این که کالری دریافتی چگونه و از چه طریق وارد بدن می شود از اهمیت بسیاری برخوردار است. همانطور که کالری دریافتی ناشی از مصرف شکر و کربوهیدرات باعث ذخیره سازی چربی در بدن و ایجاد حس گرسنگی می گردد، کالری دریافتی از چربی ها نیز احساس پری و یا اشباع بودن را در بدن ایجاد می کنند. محققان با توجه به نتایج تحقیقات خود همواره توصیه می کنند که در کنار داشتن برنامه غذایی سالم و کافی، فعالیت بدنی نیز داشته باشند و در صورت دنبال کردن رژیم های غذایی نادرست جهت پیشگیری از چاقی و اضافه وزن تنها به انجام فعالیت های بدنی اکتفا نکنند.
منبع:

Dr A Malhotraet all” It is time to bust the myth of physical inactivity and obesity: you cannot outrun a bad diet.. Br J Sports Med doi:10.1136/bjsports-2015-094911
 

تعداد بازدید: 2047

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha