فواید غذاهای گیاهی برای سلامتی
پزشک شما

فواید غذاهای گیاهی برای سلامتی

7 بهمن 1396

بررسی‌ها نشان می‌دهد غذاهای گیاهی که به طور طبیعی حاوی مقدار کم کالری، چربی اشباع و کلسترول و غنی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند بخشی از الگوی غذایی سالم بوده و سبب بهبود وضعیت تغذیه و کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، چاقی و دیابت نوع 2 می‌شوند.
رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی که شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات است به کنترل وزن، کنترل قند خون، بهبود کلسترول خون، کاهش فشارخون و پیشگیری از آترواسکلروز (تنگ شدن شریان‌ها به علت تجمع پلاک در آن‌ها)  کمک می‌کند.
فیبر بدون آن که کالری اضافی بر شخص تحمیل کند منجر به احساس سیری و کاهش وزن می‌شود. همچنین با اتصال به اسیدهای صفراوی در روده کوچک به کاهش کلسترول و بهبود قند خون کمک می‌کند.
غذاهای گیاهی چربی اشباع و کلسترول کمی دارند. جایگزین کردن چربی‌های اشباع با چربی‌های غیراشباع در افزایش حساسیت به انسولین، که عامل خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 است، نقش دارد.
پروتئین‌های گیاهی سبب کاهش غلظت چربی‌های خون شده و خطر چاقی و بیماری قلبی - عروقی را کاسته و می‌توانند دارای اثرات ضدالتهابی و ضدسرطانی باشند.
استرول‌های گیاهی نیز دارای اثرات ضدالتهابی بوده و خطر بیماری قلبی - عروقی و مرگ و میر را کاهش داده و با داشتن اثرات مثبت بر انعقاد خون و علمکرد پلاکت‌ها در کاهش ایجاد لخته‌های خون، افزایش جریان خون و کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 موثر هستند.
منبع:

Kahleova H et al. Nutrients 2017.
 

تعداد بازدید: 1524

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha