قند خون بالا و خطر ابتلا به آلزایمر
پزشک شما

قند خون بالا و خطر ابتلا به آلزایمر

8 خرداد 1392

پژوهشگران اعلام کردند قند خون بالا در افراد، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در آنها افزایش میدهد. پژوهش های قبل نشان داده بودند که دیابت یک عامل خطر برای ابتلا به آلزایمر است اما نتایج این بررسی جدید نشان داده است، در افراد غیر دیابتی نیز سطح قند خون بالا آنها را در معرض ابتلا به آلزایمر قرار میدهد.
این بررسی که در دانشگاه آریزونا انجام شده است،  شامل 124 فرد 47 تا 68  ساله غیر دیابتی با عملکرد مغزی طبیعی  بود. فعالیت‌های متابولیکی در مغز  این افراد به وسیله اسکن بررسی شد.
درافراد مبتلا به آلزایمر، متابولیسم مغزی در مناطق خاصی از مغز کاهش می‌یابد و چنین الگویی درقسمت‌های مشابهی از مغز افراد شرکت کننده با قند خون بالا نیز مشاهده شد.
سرپرست پژوهشگران این بررسی کریستین برنز اظهار کرد؛  این نتایج در پیشگیری از گسترش بیماری آلزایمر مفید خواهد بود. از جمله عوامل شناخته شده  موثر در ابتلا به این بیماری سن و ژنتیک می‌باشند ولی فاکتورهایی از جمله فشارخون بالا،کلسترول بالا و دیابت نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

منبع:

Christine Burns, et al “Higher serum glucose levels are associated with cerebral hypometabolism in Alzheimer regions”  Article | Neurology April 23, 2013 80:1557-1564

تعداد بازدید: 3439
کلمات کلیدی: آلزایمر مغز قند خون بالا 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha