قهوه در پیشگیری از بیماری های مرتبط با چاقی موثر است
پزشک شما

قهوه در پیشگیری از بیماری های مرتبط با چاقی موثر است

24 آذر 1394

در یک مقاله که اخیرا در تحقیق دارویی چاپ شده است، محققین کشف کرده اند که کلروژنیک اسید یا CGA  ، بطور چشمگیری مقاومت به انسولین و تجمع چربی در کبد موش هایی که رژیم پرچرب دریافت می کردند کاهش داده است.مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف کافی ممکن است خطر بیماریهای مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد.این مطالعه روی فواید این ترکیب خاص که به وفور در کافی یافت میشود پرداخته است .این ترکیب هم چنین در میوه جات و سبزیجات مانند سیب، گلابی ، گوجه فرنگی و تمشک آبی نیز یافت می شود.
در طول 20 سال گذشته ، افزایش سریعی در چاقی در ایالت متحده  وجود داشته است. . بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، بیشتر از یک سوم بزرگسالان آمریکا و حدودا 17 درصد کودکان چاق هستند و هزینه پزشکی سالانه چاقی بیشتر از 147 بیلیون دلار می باشد.درکنار افزایش وزن ، دو عارضه جانبی چاقی ، مقاومت به انسولین و تجمع چربی در کبد افزایش یافته است.و در صورت عدم درمان منجر به دیابت و عملکرد ضعیف کبد خواهد شد.
برای تست اثرات درمانی کلروژنیک اسید ، محققین  گروهی از موشها را با یک رژیم پرچرب به مدت 15 هفته در کنار تزریق محلول کلروژنیک اسید 2 بار در هفته تغذیه کردند.
آنها دریافتند که کلروژنیک اسید تنها اثر پیشگیری کننده در افزایش وزن نیست اما کمک به نگهداری قند خون در محدوده نرمال و سلامت ترکیب کبد می کند.
کلروژنیک اسید یک آنتی اکسیدان قوی است که التهاب را کاهش میدهد.مدارک زیادی  پیشنهاد میکنند که   بیماری های مرتبط با چاقی بوسیله التهابهای مزمن ایجاد میشود.بنابراین اگر بتوانیم  آنرا کنترل کنیم ، ما میتوانیم امیدوار باشیم بعضی از اثرات منفی اضافه وزن زیاد را جبران کنیم.
اما نویسندگان اظهار کرده است که کلروژنیک اسید تمام درمان نیست.رژیم مناسب و ورزش منظم هنوز بهترین روش برای کاهش خطر مرتبط با چاقی است.
موش موجود در این مطالعه دز بالای کلروژنیک اسید ، چیزی بسیار بالاتر از آنچه که انسان با مصرف روتین کافی یا یک رژیم غنی از میوه و سبزی را دریافت کرد.
اگرچه محققین معتقدند که کلروژنیک اسید فونداسیون درمان افرادی که به کمک زیادی نیاز دارند میباشد.آنها در نظر دارند که تحقیقات بیشتری جهت گسترش فرمولاسیون کلروژنیک اسید بویژه برای مصرف انسانی انجام دهند.
محققین به مردم شروع نوشیدن مقدار زیادی کافی جهت محافظت از خودشان از شیوه زندگی ناسالم را پیشنهاد نمیکنند ، اما ممکن است بتوانند  یک روش درمانی مفید با  استفاده از کلروژنیک اسید خلق  کنند که به افرادی  در معرض خطر بیماریهای مرتبط با چاقی هستند در کنار ایجاد تغییرات مثبت شیوه زندگی کمک نمایند.

منبع:


Yongjie Ma, Mingming Gao, Dexi Liu. Chlorogenic Acid Improves High Fat Diet-Induced Hepatic Steatosis and Insulin Resistance in Mice. Pharmaceutical Research, 2014; DOI: 10.1007/s11095-014-1526-9

 

تعداد بازدید: 1990

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha