مصرف فست فودها و خطر بروز آسم و آلرژی
پزشک شما

مصرف فست فودها و خطر بروز آسم و آلرژی

17 بهمن 1391

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، خطر ابتلا به آسم و اگزما در کودکانی که عادت به مصرف فست فود و غذاهای آماده دارند به طور قابل توجهی بالا است.
پژوهشگران دانشگاه آکلند در نیوزیلند به بررسی رژیم غذایی و شیوع علائم آسم، آلرژی و اگزما در بیش از 319 هزار نوجوان 13 و 14 ساله از 51 کشور و بیش از 181 هزار کودک 6 و 7 ساله از 31 کشور مختلف پرداختند. به مدت 12 ماه عادات غذایی نوجوانان و کودکان ثبت و بررسی شد.
نتایج این بررسی بزرگ نشان داده است خطر ابتلا به آسم و اگزمای شدید در کودکانی که 3 بار در هفته یا بیشتر از فست فود استفاده می کنند، به ترتیب 39% و 70%  بیشتر است. بعلاوه میزان کمتر استفاده از این غذاهای آماده (1 تا 2 بار در هفته) نیز به میزان قابل توجهی با افزایش خطر آسم و خس خس در کودکان همراه بود.
با این حال نتایج این پژوهش نشان داد مصرف بیشتر از 3 بار در هفته میوه و هم چنین شیر توسط کودکان و نوجوانان اثر حفاظتی در برابر ابتلا به آسم خواهد داشت.
نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند، بررسی های پیشین نیز ارتباط رژیم غذایی سرشار از غلات، برنج، مغزها، پروتئین ها  و میوه را با کاهش شیوع بیماری های حساسیتی و هم چنین اثرات مضر اسیدهای چرب ترانس را در این زمینه نشان داده بودند.

منبع:

Ellwood P, et al "Do fast foods cause asthma, rhinoconjunctivitis, and eczema? Global findings from the International Study of Asthma and Allergies in Childhood (ISAAC) Phase Three" Thorax 2013

تعداد بازدید: 3099
کلمات کلیدی: کودکان فست فود آلرژی آسم 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha