میوه و سبزی خطر بیماری ریوی را کاهش می دهد.
پزشک شما

میوه و سبزی خطر بیماری ریوی را کاهش می دهد.

24 فروردین 1396

منافع مصرف میوه و سبزیجات به خوبی اثبات شده است. به عنوان مثال، افزایش مصرف آن ها به کاهش خطر بیماری قلبی – عروقی، حفظ فشارخون طبیعی و پیشگیری از سرطان کمک می کند. اخیراً نیز تعدادی از مطالعات نشان داده اند که مصرف میوه و سبزی می تواند به حفظ سلامت ریه کمک کند.
بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) با تنگی راه های هوایی مشخص شده و شامل آمفیزم و برونشیت می شود. در سال های اخیر COPD در سراسر جهان 64 میلیون نفر را مبتلا کرده است. سیگار کشیدن خطر ابتلا به COPD را افزایش می دهد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیش بینی می کند که تا سال 2030 COPD سومین علت عمده مرگ در جهان خواهد بود.
برخی مطالعات در گذشته نشان داده اند که عوامل تغذیه ای می تواند در COPD نقش داشته باشند. به منظور کشف جزئیات بیشتر در این رابطه یک گروه تحقیقاتی اطلاعات مربوط به 44 هزار مرد سوئدی را بررسی نمودند. در شروع مطالعه شرکت کنندگان 79-45 ساله بودند و به مدت 2/13 سال تا پایان سال 2012 مورد پیگیری قرار گرفتند. برای هر شرکت کننده پرسشنامه بسامد خوراک تکمیل شد. در این پرسشنامه شرکت کنندگان مشخص کردند که در سال اول مطالعه هر کدام از 96 آیتم غذایی را هر چند وقت یکبار مصرف می کردند. سپس اطلاعات مربوط به قد، وزن، تحصیلات، فعالیت بدنی و مصرف الکل جمع آوری شد. 63 درصد افراد در بخشی از زندگی خود و 24 درصد در حال حاضر سیگار می کشیدند. 5/38 درصد افراد نیز هرگز سیگار نکشیده بودند. 
در طول مطالعه 1918 نفر به COPD مبتلا شدند. در میان افرادی که کمتر از 2 واحد در روز میوه و سبزی مصرف می کردند میزان COPD در کسانی که در حال حاضر سیگار می کشیدند 1166 مورد در هر 100 هزار نفر و در کسانی که در گذشته سیگار می کشیدند 506 مورد در هر 100 هزار نفر بود. در کسانی که 5 واحد در روز میوه و سبزی مصرف می کردند این میزان به ترتیب 546 و 255 مورد بود. به عبارت دیگر، در این افراد خطر بروز COPD در مقایسه با کسانی که دو واحد یا کمتر در روز میوه و سبزی مصرف می کردند 35 درصد کمتر بود. با تقسیم افراد به کسانی که قبلاً یا در حال حاضر سیگار می کشیدند این میزان کاهش به ترتیب 34 و 40 درصد بود. مصرف هر واحد اضافی میوه و سبزی در کسانی که قبلاً یا در حال حاضر سیگار می کشیدند به ترتیب با 4 و 8 درصد کاهش خطر COPD مرتبط بود. 
به گفته محققان احتمالاً آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزی با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو تولید شده توسط سیگار، به کاهش خطر COPD کمک می کنند.
نکته عملی: رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات به خصوص مصرف سبزیجات برگ سبز، فلفل، سیب و گلابی با پیشگیری از بروز COPD در ارتباط است.
منبع:


Joanna Kaluza et al. "Fruit and vegetable consumption and risk of COPD: a prospective cohort study of men". thorax, 2017.
 

تعداد بازدید: 1666

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha