نقش رژیم غذایی مدیترانه ای در تقویت حافظه و  قدرت ذهنی
پزشک شما

نقش رژیم غذایی مدیترانه ای در تقویت حافظه و قدرت ذهنی

7 بهمن 1393

طبق مطالعات اخیری که در ژورنال نورولوژی به چاپ رسیده است، محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی مدیترانه ای با حفظ و تقویت حافظه، همچنین توانایی های شناختی در ارتباط است. آنها به این موضوع اشاره کردند که رژیم های غذایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، نقش موثری درتقویت حافظه و بهبود عملکرد شناختی در انسان دارند. رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی مقادیر زیادی از ماهی، مرغ و سبزیجات است که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. تنها این فواید در میان افراد مبتلا به دیابت دیده نشده است. از آنجا که هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری زوال عقل شناخته نشده است، فعالیت های اصلاح پذیر، مانند رژیم غذایی می تواند شدت علائم این بیماری را به تاخیر بیاندازد.
در این مطالعه  14478 نفر با میانگین سنی 64 سال مورد بررسی قرار گرفتند.  این افراد رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کردند و بطور منظم تغییرات سلامتی در آنها ارزیابی شد. شرکت کنندگان در طی یک دوره چهار ساله جهت اندازه گیری سطح حافظه و توانایی های شناختی تحت آزمایش و مطالعه قرار گرفتند. هفده درصد آنها مبتلا به دیابت بودند.
محققان دریافتند که در افراد سالمی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کردند، خطر توسعه مشکلات مربوط به حافظه و مهارت های فکری، نسبت به سایر شرکت کنندگان 19 درصد کمتر بوده است. متاسفانه، در میان افراد مبتلا به دیابت که رژیم غذایی مدیترانه ای را رعایت می کردند، هیچگونه فایده ای در زمینه بهبود عملکرد حافظه و فعالیتهای شناختی دیده نشده است.
نکته عملی : رژیم غذایی یکی از مهمترین فعالیت های اصلاحی است که می تواند در حفظ عملکرد شناختی در زندگی موثر باشد. با این حال، این تنها یکی از چندین فعالیت مهم در شیوه زندگی است که نقش مهمی در بهبود عملکرد ذهنی داراست. ورزش، اجتناب از چاقی، ترک سیگار و عدم مصرف دارو در شرایطی مانند دیابت و فشار خون بالا نیز در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردارند. همچنین یافته های این مطالعه نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای نه تنها برای سلامت جسمی مفید است، بلکه در سلامت روان نیز بسیار تاثیرگذار است.


منبع:

Neurology April 30, 2013 vol. 80 no. 18 1684-1692

تعداد بازدید: 1882
کلمات کلیدی:  حافظه رژیم مدیترانه ای 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha