نقش ورزش در پیشگیری از مقاومت به انسولین
پزشک شما

نقش ورزش در پیشگیری از مقاومت به انسولین

30 آبان 1396

با افزایش روز افزون شیوع چاقی و دیابت نوع 2، درک فرآیندهای سلولی که منجر به مقاومت به انسولین می شود یا از بروز آن جلوگیری می کند می تواند به ما در استفاده از راهکارهای پیشگیری کننده مانند ورزش کمک کند.
تحقیقات نشان می دهد مقادیر کمی فعالیت بدنی از مقاومت به انسولین که پیشگویی کننده ابتلا به دیابت نوع 2 بوده و بر اثر رژیم غذایی پرچرب ناشی می شود، پیشگیری می کند. همچنین مشخص شده که فعالیت بدنی، صرف نظر از مقدار میتوکندری، از مقاومت به انسولین پیشگیری می کند. میتوکندری ساختاری کوچک در سلول است که قند و چربی را به انرژی تبدیل می کند. 
انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید شده و به کنترل میزان قند خون کمک می کند. رژیم غذایی پرچرب منجر به بروز مقاومت به انسولین می شود. در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین سلول های عضلات، چربی و کبد به طور مناسب به انسولین پاسخ نداده و این امر زمینه را برای افزایش قند خون و درنتیجه ابتلا به دیابت نوع 2 فراهم می سازد.
به گفته محققان توانایی ورزش برای حذف مواد سلولی آسیب دیده و افزایش کیفیت میتوکندری موثرترین راهکار برای مقابله با مقاومت به انسولین است.
منبع: 

Autophagy activation, not pgc-1α, may mediate exercise-induced improvements in glucose handling during diet-induced obesity. Experimental Physiology, 2017

تعداد بازدید: 1433

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha