نقش چربی قهوه ای در چاقی
پزشک شما

نقش چربی قهوه ای در چاقی

19 اردیبهشت 1391

چربی قهوه ای نوعی از بافت چربی است که برخلاف چربی سفید به جای ذخیره انرژی ، آنرا می سوزاند و به همین علت به عنوان بافت چربی مفید شناخته شده است. میزان این چربی بعد از تولد تا زمان بلوغ افزایش می یابد و بعد از آن سیر نزولی آن آغاز می گردد. تا قبل از این تصور می شد که چربی قهوه ای تنها در نوزادان و کودکان وجود دارد در حالیکه برای اولین بار مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که این بافت چربی در بزرگسالان نیز از لحاظ متابولیکی فعال است.  محققین معتقدند که چربی قهوه ای نقش مهمی در متابولیسم بدن افراد ایفا می کند.

مطالعه اخیر باهدف تعیین میزان و فعالیت بافت چربی قهوه ای در کودکان و رابطه آن با وزن بدن انجام شده است که نتایج این مطالعه در Journal of Pediatricsمنتشر شده است.در این مطالعه 172 فرد 5 تا 21 ساله در بیمارستان اطفال بوستون شرکت داشتند. برای اندازه گیری میزان و فعالیت چربی قهوه ای در آنها از روش تصویربرداری PETاستفاده شد. به طور معمول این نوع بافت چربی در صورت وجود، در گردن، قفسه سینه و شکم وجود دارد.

بررسی نتایج نشان داد که در 44% بچه ها بافت چربی قهوه ای فعال وجود دارد که بین دختران و پسران یکسان است. مقدار این بافت چربی و میزان فعالیت آن در افراد 13 تا 15 ساله در بالاترین حد بود. علاوه بر آن  نمایه توده بدن به طور معکوس با فعالیت بافت چربی قهوه ای ارتباط داشت، به این معنی که فعالیت بافت چربی قهوه ای در بچه های لاغرتر بیشتر بود. با وجود اینکه مطالعه سال 2009 در بزرگسالان نشان داد که در هوای سرد فعالیت چربی قهوه ای به منظور سوزاندن انرژی و تولید حرارت  بیشتر می شود، اما در این مطالعه تغییرات دما تاثیری در فعالیت این بافت نشان نداد.

نکته عملی:افزایش فعالیت بافت چربی از کودکی تا بزرگسالی و ارتباط معکوس آن با چاقی نشان میدهد که چربی قهوه ای نقش مهمی در متابولیسم کودکان، تعادل انرژی و تنظیم وزن آنها دارد. به صورتی که ممکن است حتی در درمان چاقی کودکان کمک کننده باشد. محققین به دنبال کشف روشی به منظور افزایش فعالیت بافت چربی قهوه ای برای مبارزه با اپیدمی چاقی هستند. تغییرات دمایی، برخی غذاهای خاص یا تولید داروهای جدید به این منظور ممکن است کمک کننده باشد.

 

 

تعداد بازدید: 3718

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha