هفته سوم بارداری
پزشک شما

هفته سوم بارداری

26 فروردین 1391

وضعیت تکامل کودک شما

اگرچه ممکن است هنوز هم احساس نکنید که باردار شده اید، ولیکن شما دارای کودکی شده اید که در درون شما در حال رشد و تکامل است! با اینکه جنین شما به تازگی تشکیل شده است ولی با سرعت زیادی در حال رشد است. تخمک بارور شده وارد فرایند تقسیم سلولی می شود. در حدود 30 ساعت بعد از بارور شدن، این تخم به دو سلول تقسیم می شود سپس به 4 سلول و سپس به 8 سلول و این تقسیم سلولی همچنان در مسیر حرکت از سمت لوله فالوپ به طرف رحم ادامه دارد. زمانیکه به رحم می رسد این توده متراکمی سلولی، شبیه به یک توپ کوچک شده است که "مورولا" نامیده می شود.

مورولا میان تهی شده و با مایعی پر می شود و در این مرحله "بلاستوسیست" نامیده می شود. در حدود اواخر این هفته، بلاستوسیست خود را به آندومتر می چسباند. آندومتر به غشاء مخاطی پوشاننده رحم گفته می شود. به فرایند چسبیدن و کاشته شدن بلاستوسیست در آندومتر رحم، جایگزینی گفته می شود. جایگزینی در رحم اتصال مهمی را ایجاد می کند؛ چراکه از طریق این اتصال  آندومتر مواد مغذی ضروری را برای جنین فراهم کرده و مواد زاید او را برداشت و دفع می کند. با گذشت زمان در طول بارداری این اتصال در جهت تشکیل جفت رشد و تکامل می یابد 

 

وضعیت بدن شما

دریافت کافی مواد مغذی مانند اسید فولیک، پروتئین، کلسیم و آهن به منظور تغذیه ی کودک در حال رشد درون بدن شما ضروری است. در یافت مکمل اسید فولیک که بهترین زمان دریافت آن پیش از باردار شدن است از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه اسید فولیک کمک به پیشگیری از نارسایی لوله عصبی می کند (لوله عصبی ساختاری است که مغز و طناب نخاعی را می سازد). دریافت زودهنگام این مکمل از قبل از باردار شدن به دلیل تشکیل خیلی زود لوله عصبی در دوران بارداری است.

دریافت پروتئین شما که در جهت ساخت ها بافت های جدید به کار می رود، باید در دوران بارداری افزایش یابد. به علاوه ، کلسیم نیز برای رشد و تکامل استخوان ها و دندان ها ضروری است. پس از مقادیر کافی لبنیات، سبزیجات برگدار سبز و حبوبات استفاده کنید. از آنجا که شما مسئول تامین حجم روبه افزایش خون کودک خود هستید، دریافت آهن نیز در این دوران ضروری و حیاتی است. منابع خوب آهن  شامل گوشت قرمز، حبوبات، تخم مرغ  و سبزیجات برگدار سبز می باشد.

تعداد بازدید: 9954

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha