همه فرآورده های غلات کامل مناسب نیستند
پزشک شما

همه فرآورده های غلات کامل مناسب نیستند

23 بهمن 1391

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، بسیاری از محصولات غلات کامل به اندازه ای که مردم تصور می کنند سالم نیستند.
ربکا مظفریان سرپرست پژوهشگران این مطالعه در دانشگاه هاروارد در این باره می گوید، پیچیدگی های زیادی در مورد انتخاب سالم ترین غذاهای حاوی دانه کامل وجود دارد. این پیچیدگی بعلت وجود راهنماهای متفاوت دولت و صنعت در تعریف یک محصول بعنوان غلات کامل می باشد.
این تیم پژوهشی به بررسی بیش از 500 محصول موجود در فروشگاه های مواد غذایی غلات کامل از جمله انواع نان غلات کامل، شیرینی و بیسکوییت سبوس دار پرداختند. این پژوهشگران نه فقط میزان غلات کامل بلکه کالری، چربی های ترانس، قند و سدیم این محصولات را آنالیز کردند. نتایج این بررسی نشان داد بسیاری محصولاتی که برچسب  غلات کامل را دارند حاوی کالری، قند، چربی ترانس بالا نیز هستند. برچسب غلات کامل به محصولاتی داده می شود که حداقل حاوی 8 گرم دانه سبوس دار در هر واحد باشند.
بر اساس استاندارد دیگری که توسط انجمن قلب آمریکا تعریف شده است، نسبت کربوهیدرات به فیبر باید کمتر از 10 به 1 باشد. تیم پژوهشی دانشگاه هارواد یافتند محصولاتی که این معیار را داشته اند نسبت به سایر محصولات غلات کامل سالم تر هستند و قند، نمک و چربی های ترانس کمتری دارند. هم چنین محصولاتی که برچسب غلات کامل را بعنوان اولین آیتم لیست خود داشته و بدون شکر افزوده هستند نیز سالم ترند. این معیارتوسط وزارت کشاورزی ایالت متحده تعریف شده است.
پژوهشگران این بررسی خاطرنشان کردند، منظور از این پژوهش کمک به مردم در انتخاب سالم ترین خوراکی های غلات کامل می باشد.

منبع:

Rebecca Mozaffarian et al “Identifying whole grain foods: a comparison of different approaches for selecting more healthful whole grain products” Public Health Nutrition / FirstView Article, pp 1-10

تعداد بازدید: 4252

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha