ویتامین D احتمال سرماخوردگی را کاهش می دهد.
پزشک شما

ویتامین D احتمال سرماخوردگی را کاهش می دهد.

7 مرداد 1396

به منظور بررسی اثر ویتامین D بر بروز عفونت های دستگاه تنفس اطلاعات مربوط به 11 هزار نفر از 14 کشور دنیا که در 25 مطالعه بالینی شرکت کرده بودند، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این مطالعات متناقض بود. در برخی ویتامین D در مقابل عفونت تنفسی اثر محافظتی داشت و در سایر مطالعات اثری مشاهده نشد.
بررسی مجدد این مطالعات نشان داد اثرات حفاظتی مکمل ویتامین D در کسانی که میزان ویتامین D آن ها در کمترین حد قرار دارد و زمانی که مکمل ویتامین D به صورت روزانه یا هفتگی داده می شود نسبت به زمانی که با فواصل زمانی بیشتر داده می شود، قوی تر است. 
مکمل یاری با ویتامین D به صورت روزانه یا هفتگی خطر عفونت حاد تنفسی را در افرادی که میزان ویتامین D آن ها کمتر از nmol/L 25 است تا نصف کاهش می دهد. البته در افرادی که میزان ویتامین D بالاتر است خطر 10 درصد کاهش می یابد. 
ویتامین D که به کمک نور خورشید در پوست ساخته می شود از طریق افزایش پپتیدهای ضد میکروبی (مواد طبیعی مشابه آنتی بیوتیک) در ریه ها از بروز عفونت تنفسی پیشگیری می کند. این نتایج با این واقعیت که سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل زمستان و بهار شایع تر است، هماهنگ می باشد. زیرا در این فصول میزان ویتامین D در کمترین سطح است. این مکانیسم توضیح می دهد که چرا ویتامین D در برابر حملات آسم که توسط ویروس های تنفسی ایجاد می شود، اثرات محافظتی دارد. 
عفونت های حاد تنفسی علت عمده مرگ و میر در سراسر جهان هستند. عفونت دستگاه تنفس فوقانی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا معمول ترین علت مرخصی گرفتن افراد است. عفونت حاد دستگاه تنفس تحتانی مانند پنومونی شیوع کمتری دارد اما سبب 65/2 میلیون مرگ در سال 2013 در سراسر جهان شده است. مکمل ویتامین D ایمن و کم هزینه است. بنابراین کاهش عفونت حاد تنفسی از طریق مکمل یاری با ویتامین D مقرون به صرفه است.
منبع:


Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory tract infections: systematic review and meta-analysis of individual participant data. BMJ, 2017.
 

تعداد بازدید: 1433

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha