ویتامین D از ابتلا به نارسایی قلبی پیشگیری می‌کند.
پزشک شما

ویتامین D از ابتلا به نارسایی قلبی پیشگیری می‌کند.

7 مهر 1397

مواد غذایی اندکی حاوی ویتامین D هستند. منبع اصلی ویتامین D مورد نیاز بدن نور خورشید است که در تولید این ویتامین در پوست نقش دارد. نتایج مطالعه‌ای که در گذشته بر روی کودکان انجام شده نشان می‌دهد ویتامین D در سلامت استخوان نقش دارد. این ویتامین در عملکرد عضلات و عروق خونی نیز نقش داشته و از سلامت قلب محافظت می‌کند. کمبود ویتامین D با بیماری عروق کرونر قلب و نارسایی قلبی مرتبط است.
بیماری‌های قلبی - عروقی، مانند حمله قلبی و نارسایی قلبی، علت عمده مرگ در سراسر جهان است. نارسایی قلبی یک بیماری جدی  است. در این بیماری قلب قادر نیست به میزان کافی خون را به سراسر بدن پمپ کرده و اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها را تامین کند.
 اگرچه فواید ویتامین D برای سلامت قلب به خوبی اثبات شده است، اما مکانیسم این اثر مشخص نیست. به همین علت گروهی از محققان استرالیایی درصدد برآمدند به بررسی دقیق‌تر این موضوع بپردازند. در این مطالعه نقش ویتامین D در محافظت از قلب بعد از وقوع حمله قلبی بررسی گردید. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به قلب متوقف شود. در این شرایط به علت نرسیدن اکسیژن به بافت، قلب آسیب دیده و التهاب در این ناحیه ایجاد می‌شود. در بافت آسیب دیده سلول‌هایcCFU-Fs  سلول‌های آسیب دیده را با بافت اسکار جایگزین می‌کنند. بافت اسکار شبیه اثر باقیمانده از زخم است. این جایگزینی توانایی قلب را برای پمپ کردن خون کاهش داده و زمینه را برای نارسایی قلبی فراهم می‌سازد. با توجه به نتایج مطالعه مذکور ویتامین D می‌تواند مانع عملکرد cCFU-Fs شود. 
منبع:

Thi Y.L. Le et al. Heart Lung and Circulation 2018.
 

تعداد بازدید: 1108

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha