ویتامین D از بروز اوتیسم پیشگیری می کند.
پزشک شما

ویتامین D از بروز اوتیسم پیشگیری می کند.

3 اردیبهشت 1396

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم یک اختلال مادام العمر است که با اشکال یا ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران و تعاملات اجتماعی مشخص می شود. 
مطالعات انسانی نشان داده که کمبود ویتامین D در زنان باردار احتمال تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم را افزایش می دهد. اخیراً نیز مشاهده شده دادن مکمل ویتامین D به موش در طی دوران بارداری از بروز اوتیسم در فرزندان جلوگیری می کند. به گفته محققان این نتایج نشان دهنده نقش اساسی ویتامین D در تکامل مغز است. نتایج این مطالعه نشان داد در موش های بارداری که در سه ماهه اول بارداری ویتامین D فعال دریافت می کنند، احتمال تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم کمتر است.
نور خورشید منبع عمده ویتامین D است. سلول های پوست در پاسخ به اشعه UV ویتامین D تولید می کنند. این ویتامین در برخی مواد غذایی نیز یافت می شود.
تامین ویتامین D کافی به منظور حفظ سلامت استخوان ها ضروری است. اما فرم هورمونی فعال ویتامین قابل استفاده توسط زنان باردار نیست. زیرا می تواند بر روی اسکلت جنین در حال رشد اثر گذارد. نتایج مطالعه حاضر این امکان را به محققان می دهد که مشخص کنند چه مقدار از کوله کلسیفرول (فرمی از مکمل که برای زنان باردار قابل استفاده است) مورد نیاز است تا ویتامین D خون به اندازه زمانی که فرم هورمونی فعال ویتامین مصرف می شود، افزایش یابد.
به گفته محققان لازم است مطالعات بیشتری به منظور تعیین دوز مناسب مکمل ویتامین D و طول مدت مکمل درمانی برای زنان باردار انجام شود.
منبع:


Vitamin D treatment during pregnancy prevents autism-related phenotypes in a mouse model of maternal immune activation. Molecular Autism, 2017.
 

تعداد بازدید: 1551

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha