ویتامین D روند پیشرفت ام اس را کند می کند
پزشک شما

ویتامین D روند پیشرفت ام اس را کند می کند

17 فروردین 1393

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، ویتامین D روند پیشرفت بیماری ام اس را کند کرده و فعالیت های مغزی مضر را کاهش میدهد. مطالعات قبل نشان داده بودند که کمبود ویتامین D یک عامل خطر برای ابتلا به ام اس محسوب می شود.
در این مطالعه پژوهشگران دانشگاه هاروارد به سرپرستی دکترAlberto Ascherio سطح سرمی ویتامین D  را در   465 شرکت کننده  مبتلا به MS مورد ارزیابی قرار دادند. تمام شرکت کننده ها در این مطالعه در مراحل اولیه بیماری بودند و از داروی اینترفرون بتا-1b استفاده می کردند. در طول 5 سال بعد، این بیماران به منظور شناسایی آسیب های مغزی جدید و حجم مغز مرتبط با بیماری تحت MRI  قرار می گرفتند. 
نتایج نشان داد افزایش nmol/L 50 ویتامین D  با کاهش 57% خطر بروز آسیب های جدید مغزی در ارتباط بود. بعلاوه بیماران 57% خطر کمتری برای عود بیماری داشتند. 41 درصد کاهش کمتر حجم مغزی با افزایش ویتامین D در بیماران دیده شد.
براساس نتایج این مطالعه  می توان گفت، سطوح پایین ویتامین D در بیماران مبتلا به MS که از داروی اینترفرون بتا- 1b استفاده می کنند و در مراحل اولیه بیماری هستند  یکی از عوامل خطر مهم برای پیشرفت و وخیم شدن شرایط بیماری در طولانی مدت است. 
 
منبع: 
Source: Alberto Ascherio, et al “Vitamin D as an Early Predictor of Multiple Sclerosis Activity and Progression"  Jan. 20, 2014, JAMA Neurology, online.
 
تعداد بازدید: 2303

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha